ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lärk-August, avrättad 1864  (läst 827 gånger)

2003-11-23, 00:16
läst 827 gånger

cecilia

Hej,
 
Jag undrar om det är någon som har uppgifter om August Pettersson-Lärka, mer känd som Lärk-August. Denna man blev avrättad i Vassmolösa den 11 maj, 1864. Vart kom han ifrån? Finns det uppgifter om eventuella barn? Finns det överhuvudtaget någonting om denna man?
 
Jag vore ytterst tacksam för hjälp.
 
MVH
 
Cissi

2003-11-23, 01:28
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Om honom står det en del i databasen för 'Avrättade' i Rötter - se här..

2003-11-23, 14:06
Svar #2

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 19:09
    • Visa profil
Cecilia
Jodå, jag har en del om August. Han var född 1836-07-08 i Träknif, Karlslunda s:n, och son till Maja Petersdotter, f 1801-05-18. Hans styvfar var Anders Persson Lärka, f 1797-07-28, d 1864-04-23 på Älvsborgs fästning, där han hamnat på livstid för fjärde resans stöld. (Av allt att döma avlades August när Anders satt på Carlshamns fästning för tredje resans stöld.) Anders och Maja hade fyra barn tillsammans, dvs halvsyskon till August. Däremot har jag inte någon uppgift om att August skulle ha haft några egna barn.
Karlslunda Hembygdsförening har givit ut en CD, vari bl a ovanstående uppgifter samt Anders och Augusts brottsliga banor framgår.

2003-11-23, 14:36
Svar #3

cecilia

Peter och Lars,
 
Jag vill tacka så hemskt mycket för hjälpen. Ryktet har sagt att denna Lärk-August skall vara min mffff. Då min mfff var en liten oäkting får jag nog avsluta min forskning med ett nederlag och låta grenen sluta där den nu slutar.
 
Tack i alla fall för hjälpen!
 
MVH
Cecilia
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna