ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Knutsson Skomakare  (läst 67 gånger)

2024-05-09, 16:30
läst 67 gånger

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 15:16
    • Visa profil
Nu går jag vidare med Måns Knutsson skomakare fån Nagelsta.
Han gifter sig med Anna Olofsdotter 1669-01-03 och i vigsellängden heter han Måns Knutsson. De får döttrarna Elin 1670, Anna 1672 och Kerstin 1673 i Hallingeberg.
1674 dör Måns och vad som händer med Anna har jag inte hittat.


Däremot har jag hittat uppgifter i andra träd som är väldigt förvirrande och som jag skulle vilja ha lite feed back på.
Anna Olofsdotter ska enligt de uppgifterna avlida 1720 vilket jag inte hittat något om i dödboken.
Enligt samma källor ska Måns vara son till Knut Biörnsson och Anna i Nagelsta, vara född i Hallingeberg (ca 1648 utifrån dödboken) ha tre syskon födda mellan 1664 och 1670, alla födda i Västervik.
Syskonen finns i dopboken för Västervik och att fadern heter Knut Biörnsson stämmer också. Dessutom ska Knut Björnsson ha gift om sig efter sin hustru Anna i Nagelstas död i april 1672 och i det nya äktenskapet ha fått iaf 2 barn till, Ingri i september 1672 och Katarina 1681, båda födda i Västervik.
Denne Knut Björnsson dör i Västervik 1691 och i dödboken framgår att han föddes i Västbo härad, Jälluntofta, Tånga by 1627.
De träd jag hittat uppgifterna i uppger Måns Knutsson som född i Hallingeberg men där finns ju inga böcker för den tiden.


Så för att sammanfatta, Måns Knutsson Skomakares hustru heter Anna Olofsdotter.
Måns far uppges heta Knut Biörnsson och benämns också som Knut i Nagelsta men får alla barn utom Måns i Västervik, det finns inte heller någon dopbok för Västervik 1648.
Måns mor uppges heta Anna i Nagelsta och en Anna i Nagelsta dör mycket riktigt 1672 och är 45 år gammal.
Knut uppges vara son till Biörn i Nagelsta och Gunnil i Nagelsta och de båda finns mycket riktigt i dödboken i Hallingeberg.


Frågan är om den uppgivne fadern Knut Biörnsson som bor i Västervik större delen av sitt liv verkligen är rätt far.
Det verkar inte rimligt att Måns Knutsson skulle vara född 1648 och hans yngre bror inte förrän 16 år senare i Västervik.
Är det rimligt att de påstådda föräldrarna Biörn i Nagelsta och Gunnil i Nagelsta får Knut i Jälluntofta socken och sedan flyttar till Nagelsta?
Är det troligt att att det går 16 år mellan Knut Biörnssons barn och som dessutom skulle vara födda på olika orter?
Det är dock knappast troligt att Knut Björnsson blev änkling i april 1672 och fick barn med en annan hustru i september samma år.


Allt det här är väldigt rörigt och knepigt att få ihop.






2024-05-09, 17:01
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5190
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 18:04
    • Visa profil
Det låter som ännu ett fall av att amerikanska släktforskare blandar ihop olika personer som råkar heta det samma. Det är fullt av såna fel i släktträden på MyHeritage och Ancestry. Så länge inga källor angetts bör det betraktas som falskt.

2024-05-09, 20:52
Svar #2

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 15:16
    • Visa profil
Det låter som amerikanska gissningar men är faktiskt 2 svenska träd. Det ena ett jättestort träd som ser ut att vara korrekt beträffande övriga personer som vi delar så därför blev jag lite konfunderad minst sagt när de här uppgifterna dök upp.
Men då tackar jag för din input. Att ha ett släktträd där man gissat släktskap är inte intressant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna