ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stråle af Sjöared på Orust?  (läst 96 gånger)

2024-05-03, 15:02
läst 96 gånger

Utloggad Magnus Hult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 17:38
    • Visa profil

Hej,

Är det någon som vet om släkten Stråle af Sjöared har någon koppling till Myckleby på Orust?
Jag har en anfader, Peder Lauritzon som är född ca 1550 på Orust, som det i släktträd hänvisar till att Börje "Birger Drake" Andersson Stråle af Sjöared ska vara hans far och att Börje Stråle ska ha dött i Myckleby på Orust.
Min Peders mor anges som både Anna Eriksson och Anna Michelsson (1531-1570).


Jag har försökt läsa på om släkten Stråle af Sjöared men vad jag kan läsa mig till så hittar jag ingen koppling alls till Orust.

För mig verkar det som att det helt enkelt blivit någon missuppfattning, felkopplat när personer har gjort sina släkktträd och sedan har andra personer inte brytt sig om att kontrollera.
Jag förlitar mig inte på andras släktträd utan att kontrollera uppgifterna först.

mvh
Magnus


2024-05-03, 17:09
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6964
  • Senast inloggad: 2024-05-17, 22:34
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En Börge/Birger kan inte vara far till en Lauritsson.

Om Peder heter Lauritsson, så heter hans far alltså Laurits/Lars.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-03, 17:38
Svar #2

Utloggad Magnus Hult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 17:38
    • Visa profil
Hej Jörgen,

Tack för ditt svar.
Jo det vet jag att hans far borde då heta Lauritz och inte Börje/Birger.
Kan ju dock vara så att min Peder inte har rätt efternamn, dock mindre troligt enligt de källor jag har, så frågan kvarstår om släkten möjligtvis har någon koppling till Orust.


Jag frågar för att utesluta detta från mitt släktträd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna