ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gårdar i eller omkring Göteborg  (läst 790 gånger)

2014-03-05, 09:41
läst 790 gånger

Utloggad Bo Isakson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2018-05-22, 16:08
    • Visa profil
Hej
Jag har en ana Arvid Roderström som begravdes 1720-01-19 i Göteborgs Domkyrkoförsamling. Även hans hustru Kerstin Beckman begravdes där 1721-02-08. Arvid hade titeln Gårdsfogde. Vilka gårdar/gods fanns i Göteborgs närhet vid den tiden?  
Hur finner man dem?
Tacksam för all ev. information
Bo
boisak

2014-03-05, 16:00
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6205
  • Senast inloggad: 2024-05-04, 23:58
    • Visa profil
Det kanske Göteborgs stadsmuseum har kläm på.
031-368 36 00

2014-03-05, 23:09
Svar #2

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Som fd ansvarig för faktarummet vid detta museum kan jag lämna många tips i detta ärende, men svaret är inte lätt att kort sammanfatta eller överblicka. Först skulle jag föreslå att du ser lite i ortnamnslitteraturen för Bohuslän och Västergötland (Halland har jag tyvärr inte koll på). I de häradsvisa ortnamnsböckerna får du reda på mycket, om gårdarnas historia och även tidigare ägare - av borgerligt slag NB. Se gärna på häraderna omedelbart omkring stan: Askims hd, Sävedals hd, Hisingens härader och kanske de i södra Bohuslän; Inlands Södra och Norra härader. För just staden Göteborgs mark finns dessutom en egen ortnamnsbok i den här serien som kan vara väl värd att studera. Steg två blir väl sedan att lite mer noga kolla de landerier som ligger/låg på stadens egen mark. I detta ämne gav Fischer ut en del i 20-bandsverket som kom till stadens 300-årsjubileum 1923. En lite modernare bok om landerierna kom för några år sedan som en avhandllng av en författare Enhörning. I själva faktarummet, öppet för besök under dagtid, finns dessutom en lång svit av maskinskriven litteratur av Wilhelmsson som kan vara intressant att studera. Han har med väldigt mycket detaljer kring förvärv och ägande som personer med vår läggning gillar särskilt mycket.
Lycka till med fortsättningen
önskar
LarsOlof Lööf

2014-03-18, 18:18
Svar #3

Utloggad Bo Isakson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2018-05-22, 16:08
    • Visa profil
Hjärtligt tack till Kristina och Lars-Olof för era tips.
Jag ska försöka ta mig in till stadsmuseet och dess faktarum vid tillfälle.
Det blir ett intressant arbete.
Hälsningar
Bo
boisak

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna