ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättling till Vidmund Månsson sökes  (läst 259 gånger)

2022-11-16, 20:09
läst 259 gånger

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 17:19
    • Visa profil
Jag söker någon som i rakt nedstigande manlig linje är ättling till Vidmund Månsson född 1634 i Pinnarp, Kisa.
Min mans farfars farfar föddes 1921 i Östra Tollstad utom äktenskap. DNA-forskning – i det här fallet matchningar av autosomal DNA – pekar ganska entydigt ut den gifta grannbonden som fader. Denna bonde hette Isaac Nilsson, född 1781-04-16 i Granstorp, Kisa (E). Hans tidigaste kända ana på den raka faderslinjen var Vidmund Månsson född 1634 i Pinnarp. Kisa. Vi har testat min mans Y-DNA (BigY) och vet att den okände fadern tillhör haplogrupp N samt att hans linje N-CTS4007 för ca 1000 år sedan uppstod i Estland.
Även om föreliggande DNA-resultat gör oss ganska säkra på att Isaac Nilsson var fadern, skulle det vara skönt att bekräftar detta med ett test av Y-DNA av en annan manlig ättling till Vidmund Månsson, Vi skulle betala testet.

2024-05-02, 09:58
Svar #1

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2024-05-13, 17:12
    • Visa profil
Hej Hannelotte!
Per Alsö heter jag, och är en Vidmund Månsson-ättling. Dock inte på den raka faderslinjen, men är ändå intresserad av den. Är själv testad bla på FTDNA, där jag gick med i en del projekt, innan jag tog mitt BigY 700. I projektet Sweden DNA, finns ett kit = 625684, som har uppgivit Vidmund Månsson som äldsta fadersana. Hans haplogrupp är N-BY63936. Den beräknas ha uppstått omkr 1900 ur N-Z44181, som beräknas ha uppstått omkr 1850, från N-CTS4007. Den senare uppges ju ha uppstått omkr 950, runt Åbo i Finland. (Iaf enl Globetrekker, som ju återfinns under Big Y, på FTDNA) Vidmunds anfader har då rimligtvis kommit hit till Sverige ngn gång mellan runt 1000 och 1600. Kanske via Åland, och Stockholm, för vidare färd ner till Östergötland!? VM är min mm mm mm mf ff. Som du ser är det en del av min raka morslinje, med haplogrp = U4b1a2b. Just nu med ursprung i Hägerstad.
Mvh!
Per Alsö i Norrköping. (Pualsoe51@gmail.com)

2024-05-07, 17:41
Svar #2

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 17:19
    • Visa profil
Hej Per, det finns faktiskt tre testade personer, nämligen min man, min ene son  (kit 625684) och min mans kusin. Det finns få ättlingar på raka farslinjen till Vidmund Månsson. En del försvann till Amerika, ett fåtal finns dock kvar i Sverige. Jag tillskrev två av dem och fick inte ens svar. Jag är fortfarande intresserad av att hitta någon att testa, eftersom den autosomala bevisföringen trots allt allting bär på ett osäkerhetsmoment.
Vi har fått en intressant Big Y match från en finländare vars äldsta kända manliga ana påstås ha varit ryttmästaren Gerhard Löwe,  [/size]befallningsmannen i Goldenbecks socken i Estland, död 1609. Beräknad tidpunkt för senaste gemensamma ana ligger i ett konfidensintervall med medelvärdet år 1350. Goldenbecks socken tillhör den "svenska" delen av Estland och svenskarna rörde sig rätt mycket just runt denna tid där. [/color]
[/size]Jag har funderat mycket över namnet Vidmund (helgedomens beskyddare), som ju mycket sällan dyker upp som förnamn. Dock finns på flera håll ett Vidmundstorp. En "nyligen" anländ estlänning skulle knappast få detta namn. Så anfadern kanske kom till Sverige med svensk militär under de sista folkungarna.  [/color]
[/size]Jag skall kolla upp den Åboreferens, som du givit. Men eftersom jag just släppts ut från sjukhus efter en svår infektion, får jag väntar några dagar, Kan nämna att jag har testen också liggande hos Yfull. Skriv till Hannelotte.Kindlund@abc.se om du vill ha mera uppgifter om släkten. Jag har gjort en relativt bred kartläggning.[/color]
[/size]Hälsningar, Hannelotte[/color]
[/size]Hälsningar, Hannelotte[/color]
[/size][/color]

2024-05-08, 17:08
Svar #3

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 17:19
    • Visa profil
Hej igen Per,
Nu har jag kontrollerat Globetrekker och tycker att det är en hygglig approximation, men knappast sä[size=78%]rskild exakt. Haplogruppen N-Y7300 ( den överordnade gruppen) har så vitt jag förstått uppstått i Estland. Globetrekker tangerar med nöd och näppe Estlands östgräns. Eftersom vi faktisk har en träff som har rötter i Estland. så kan vägen till Sverige ha varit så som du föreslagit eller så som jag föreställt mig. Vi har en träff på 67 sn nivå, som mycket väl kan ligga närmare än Big Y träffen, Jag har varit för 7/8 år sedan i kontakt med finländaren ifråga. Men hans språkkunskaper var begränsade och vi kom inte vidare i våra diskussioner. Han och hans släkt levde i trakterna runt Borgå. Vi får väl fortsätta diskussionen om och när ny information har kommit fram.[/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna