ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Ed  (läst 501 gånger)

2007-01-21, 22:52
läst 501 gånger

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Hej!
Har problem med en sida i östra Ed Husförhörslängd AI:7 1817-1824 sid 41 i boken,Gid 209.8.95600.
På rad tio TROR jag att det står Maja Stina Jonsdotter.Vill ha det till att hon är född i St.Lars?? Men är ej säker,för årtalet som står är fel.Dottern Johanna tror jag det står född Vårdnäs men inget årtal? Mellan dessa kan det stå en dotter till men det är så otydligt så jag klarar inte att se.Vart dom komifrån kan jag inte läsa.
Likaså står det noteringar om Maja Stina i noteringarna som jag inte klarar av helt.Att hon flyttar till vårdnäs klarar jag av själv(tack för det).
Vore mer än tacksam för hjälp.

2007-01-22, 01:59
Svar #1

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej. Ankomstdatum 1822-04-21 gäller Maja Stina Jonsdotter. Inflyttningsboken för Ö:a Ed 1822 bekräftar att det är det hon heter. Uppges där vara änka och kom från Norrköpings Spinnhus (kvinnofängelse, se vad Ann-Britt Ahlström skriver om bl.a. Norrköpings Spinnhus i Anforum:Övr.ämnen:jJuridik:Sveriges spinnhus 31 mars -04). Enl. hfl född i St. Lars. Under födelseår står det 36 (?), vilket möjligen är åldern (eller är det en synvilla och inte några siffror alls?? De svårlästa kråkfötter som börjar i föd.års.kolumnen och går in i ifrån-kolumnen skulle man kunnat få till Ringarum(?)). Under Särskilda anmärkningar står det att uppförandet på spinnhuset warit beskedligt och berömligt. Därefter står det något på latin, varav ordet ignominia har med skam och vanfrejd att göra. Hoppas någon med bättre latinkunskaper kan hjälpa Dig. Under Maja Stina står Drängen Lars Samelsson, född i Tryserum 1801-03-24. Därunder kommer Dottern Johanna, och Du kan mycket väl ha rätt i att hon är född i Vårdnäs. Detta, liksom att det verkligen är Maja Stinas dotter styrks väl av att Maja Stina flyttar till just Vårdnäs tillsammans med en dotter (Se utflyttn.länd Ö:a Ed 1822).Något bör dock vara fel med flyttningsdatum; hon flyttar in 21/4 och flyttar ut 19/4 samma år! Hälsn. Peter.

2007-01-22, 10:39
Svar #2

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Stort tack Peter.
Denna kvinna har kostat mej många månaders arbete och än har jag inte hitta vart hon och hennes barn tagit vägen.Men detta är till stor hjälp.Får söka henne i Norrköping om det är möjligt när dom suttit i fängelse?Hon flyttade sedan till Tjärstad istället för Vårdnäs.Jag hittade henne där senare.Men med en dotter.Hon har fler.
Tack Peter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna