ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Gudmundsson, Norra Sunhult  (läst 772 gånger)

2017-01-23, 15:51
läst 772 gånger

Utloggad Henry Perneborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 14:51
    • Visa profil
Jag har vid min släktforskning på min farfars mors sida nått ner till riksdagsmannen, kyrkoföreståndaren och rusthållaren Anders Gudmundsson, Nu är det så att det finns olika uppgifter om hans födelse- och dödsår i olika släktträd. Jag har emellertid studerat hans dödsruna i Frinnaryds död- och begravningsbok C:1 (1657-1699) och baserat på min tolkning av vad som står där har jag kommit fram till att Anders Gudmundsson föddes år 1613 (och inte 1604 som de flesta släktträd anger) och begrovs den 5 juni 1693 vid en ålder av 80 år. Finns det någon som kan bekräfta riktigheten (eller oriktigheten) i denna tolkning?

Jag bifogar en bild från den aktuella kyrkboken sid 177 och vill påpeka att uppgifter om döda och begravna anno 1694 börjar först på sid 181.
Allt gott!
Henry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna