ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker efter Ambrosius Klinstrom (omkring 1700-1741)  (läst 333 gånger)

2023-04-10, 22:36
läst 333 gånger

Utloggad Ronald Scott

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 23:26
    • Visa profil
Hälsningar från Vancouver Kanada! Jag är ny på detta forum. Ursäkta min svenska för jag använder Google för att översätta. Jag har forskat om mina förfäder i nästan 40 år. De flesta av förfäderna på min mors sida är holländska men för två år sedan upptäckte jag en förfader som har sitt ursprung i Sverige. Jag blev glad över denna upptäckt.
Hittills har jag inte lyckats hitta någon information från de svenska arkiven. Anfadern heter Ambrosius Klinstrom som enligt den bifogade urblekta vigselboken från 1736 i Spankeren i Gelderland i Holland kom från Slimminge i Sverige som jag antar är en del av Malmöhus. Jag fick höra av arkivet att urkunderna för Slimminge inte går tillräckligt långt tillbaka för att jag ska kunna hitta denna anfader.
Jag antar att Ambrosius föddes omkring 1700. Av någon anledning ändrades hans ursprungliga efternamn till KLEIJN som är mer av en holländsk stil. Han anställdes som soldat vid Holländska Ostindiska kompaniet i Holland och den 5 april 1726 avseglade hans fartyg Wickenburg från Rammekens i västra Holland, destinationen Batavia i Nederländska Ostindien. År 1736 gifte sig Ambrosius, en ungkarl, med Johanna Jacoba van Uchelen. Tyvärr rapporterades han som död i Batavia den 31 augusti 1741.
Om någon kan ge ytterligare information eller om någon är släkt med Ambrosius skulle jag vara oerhört tacksam.
Tack, Ronald

2023-04-11, 23:03
Svar #1

Utloggad Ronald Scott

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 23:26
    • Visa profil
Hej allihopa,
Utöver mitt meddelande igår verkar det som att pdf-filer inte syns i bilagor. Därför har jag omvandlat vigselavsiktsprotokollet för Ambrosius Klinström från september 1736 till jpg-format. Själva vigseln ägde rum den 10.10.1736 i Spankeren (Rheden), Gelderland, Holland. Det är ett mycket blekt dokument och jag försökte förbättra det så gott jag kunde i Photoshop.

2023-04-11, 23:43
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5058
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 13:07
    • Visa profil
Hej Ronald!
 
Kopplingen mellan släktnamnet Klinström och församlingen Slimminge (som mycket riktigt ligger i Malmöhus län) låter intressant, för i min forskning kring befolkningen i staden Lund har jag stött på en Mårten Klinström (född ca 1699, död 1765 5/5 i byn Kläggeröd i Slimminge församling) vars ursprung jag inte lyckas finna. Jag vet bara att han sägs vara hovslagare på godset Svaneholm när han gifter sig 1730, men från 1736 bor han i just Slimminge församling. I källorna stavas efternamnet ibland Klingström eller Klenström, men oftast Klinström, vilket gjorde att jag reagerade på ditt inlägg.
 
En uppgift på internet (https://www.carlin.no/slekt/Ancestors/ff/ana1076.html) säger att Mårten Klinström föddes 1699 1/5 i byn Kläggeröd i Slimminge församling (varifrån nu denna uppgift kommer, eftersom Slimminges kyrkoböcker börjar 1736?) som son till Jeppa Nilsson och Bengta Andersdotter, vilka även ska ha haft sönerna Lars Klenström (född 1705) och Jöns Klenström.
 
Där omnämns dock ingenting om en son Ambrosius, men det kan ju hända att även han tillhörde denna barnaskara från Slimminge, för jag instämmer i att han tycks vara ”van Slimmingien in Zweden” när han gifter sig 1736 (https://forum.rotter.se/index.php?topic=192423.msg1647221#msg1647221).
 
Det jag undrar är ifall du fått fram några uppgifter om vad Ambrosius Klinström / Klein lät döpa sina barn till? Mårten Klinström i Lund döpte sin äldste son till Jacob, en variant av namnet Jeppa, vilket pekar mot att han nog faktiskt kan vara son till Jeppa Nilsson – så om även Ambrosius döpte en son till Jacob kan det vara ett gott indicium.[color=rgba(0, 0, 0, 0)][/color]

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-04-12, 11:51
Svar #3

Utloggad Maria Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2024-05-11, 13:43
    • Visa profil
Mårten Klenström / Klingström var gift med en Anna Maria Rottich från Lund, så det är kanske därför han finns i Lund?

https://www.wikitree.com/wiki/Jeppsson-180

Vänliga hälsningar Maria

2023-04-12, 22:31
Svar #4

Utloggad Ronald Scott

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 23:26
    • Visa profil
Tack Markus och Maria, dina meddelanden ger mig lite hopp. Det verkar inte finnas något sätt att svara på enskilda meddelanden när jag får två eller flera svar och jag inte är van vid att vara i ett forum. Ambrosius och Johannas tre barn, döpta i Rheden, Gelderland, Holland, var: Hendrijntjen, 14 juli 1737; Ambrosius, 26 juli 1739; och min anfader Hendrina, 20 nov 1740. Denna Hendrina är min 5 gammelmormor. Den första Hendrina (en variant av Hendrijntjen) måste ha dött, liksom den unge Ambrosius eftersom jag inte har hittat några uppgifter om deras dödsfall. Jag uppskattar verkligen informationen som ni båda har postat hittills men Ambrosius förblir ett stort mysterium. Tack!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna