ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Birger Larssons bröllop på Axvalls slott med hustru Katarina Bengtsdotter  (läst 116 gånger)

2024-05-08, 23:59
läst 116 gånger

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 00:47
    • Visa profil
"1400 den 18 juli
 SDHK-nummer: 15442
Birger Larsson ger på sitt bröllop på Axvalls slott sin hustru Katarina Bengtsdotter i morgongåva sina gods Västra Sund, båda Östrasundh med mera i Arvika socken samt gods i Älgå och Ny socknar. (Tryckt: Fant, Dipl. inedita s. 13. (Litteratur o. komm.: Se Eva Österberg, Kolonisation och kriser (1977), s. 295 nr. 144, s. 296 nr. 160, 164 och 163.; J. Liedgren, Kammarmästaren Ingemar Ragvaldsson (Sveriges Släktforskarförbunds Årsbok, 1988), s. 227.)"

Jag undrar om nån av er kan identifiera deras ursprung, alltså Birger Larsson och Katarina Bengtsdotter´s släkttillhörighet.


Mvh Roger

2024-05-09, 21:00
Svar #1

Utloggad Yvonne Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 385
  • Senast inloggad: 2024-05-13, 11:56
    • Visa profil
I Äldre Svenska Frälsesläkter I häfte 2 sid 212 om Vinge-släkten nämns att Björn Nilsson var änkling efter Elina Birgersdotter. Hon var tydligen dotter till Birger Laurensson (kluven sköld med ett människoben i högra och två bjälkar i vänstra fältet) och Katarina Bengtsdotter. Namnen och tidsperioden stämmer ganska bra så det kanske kunde vara värt att följa upp Birgers släktvapen?

2024-05-10, 11:56
Svar #2

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 00:47
    • Visa profil
Hej Yvonne!

Jo, jag vet att de hade en dotter Elina och att Birger Laurensson/Larsson hade en (kluven sköld med ett människoben i högra och två bjälkar i vänstra fältet) men jag kommer ändå inget vart angående deras respektive släktskap bakåt.


Mvh Roger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna