ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-10  (läst 1754 gånger)

1999-10-26, 23:50
läst 1754 gånger

Johan Hurtig

Hej
 
Jag undrar om det är nån som har testat Brother's Keeper? Vad tyckte du om det? Hur var det i jämförelse med övriga program?
 
MVH Johan Hurtig

1999-10-28, 17:08
Svar #1

Anna Johnson

Brother's Keeper är ett mycket lättanvänt program som kan göra i stort sett allt jag vill att ett program ska kunna göra. Det enda jag inte vet om jag kan göra (det kan hända att det går) är att markera huruvida en viss person är färdigutredd eller under utredning samt skapa register över sådana personer som är under utredning, både baserade på namn och på socknar (för att underlätta vidare efterforskningar). Jag har dock ej testat några andra kommersiella program, så jag vet inte om denna funktion finns i dem. I övrigt kan jag rekommendera BK!
 
/Anna Johnson

1999-10-28, 17:20
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 16:56
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har skrivit lite om Brother's keeper under Anbytarforum: Datorprogram: Sharewareprogram och tycker att det är ett bra program. Jag har använt det i flera år nu, och tycker att det är ett bra program. Den stora fördelen är naturligtvis att det är gratis, och med inga större begränsningar jämfört med om man registrerar eller ej. T.ex. så kan man skriva ut även från den oregistrerade versionen.
 
Dock har jag nu provat WinFamily, som också är shareware. Och jag funderar på att övergå till det nu, eftersom jag tycker att det verkar vara bättre. Problemet är bara att det inte går att skriva ut från den oregistrerade versionen. Men om man vill skriva ut så kan man ju exportera data i en GEDCOM-fil, öppna det med Brother's Keeper. och skriva ut det med den.
 
mvh
Andreas

1999-12-10, 10:42
Svar #3

Inger Sirkka

Hej
Kan man i Brother´s Keeper markera vilka namn som är förnamn resp. efternamn. Det finns bara en ruta där namn skrivs in, om jag sedan vill skriva ut en lista baserad på efternamn blir det fel. Många har ju flera förnamn (ex Stina Kaisa Isaksdotter) i listan redovisas då Kaisa som efternamn. Går det att markera vilka namn som är förnamn resp efternamn?
I övrigt har ju Brother´s Keeper den fördel att den är gratis. Men för att kunna uttala sig om HUR bra programmet är, måste man ha erfarenhet av andra program, vilket jag inte har.

1999-12-10, 12:30
Svar #4

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Hej Inger!
 
Först av allt: Brothers Keeper är INTE gratis, det är ett shareware program ,vilket innebär att du utan kostnad kan prova det men skall sedan registrera och betala det.
 
Angående din fråga så är följande hämtat från Brothers Keepers hjälp:
 
Alla namn ska skrivas in i vanlig ordning med förnamn + efternamn. Programmet väljer automatiskt det sista namnet som efternamn när alfabetiska listor ska skapas.  
Följande suffix hanteras för närvarande av programmet: Jr, Sr, D.Y. D.Ä., II, III, och IV.  
Suffixen hoppas över när programmet väljer efternamn. Om du sätter ett suffix efter en persons efternamn och programmet tror att det är efternamnet, kan du sätta en punkt efter ordet så hoppas det över och rätt efternamn väljs.  Om du t ex sätter MD efter ett efternamn, sätt en punkt efter så sorteras det inte in under M. Programmet försöker också att placera det tvådelade efternamnet i rätt ordning
 
Följande prefix hanteras för närvarande av programmet:
af, de, de la, le, mac, mc, van, van der, vander, von
 
Ett exempel: Nils Lilliehöök af Fårdala sorteras in under bokstaven F. Men om du skriver: Nils Lilliehöök af. Fårdala. så kommer personen att sorteras in under bokstaven L.
 
Om du stöter på ett namn som ändå inte sorteras rätt, sätt hakparenteser kring det sista namnet. T ex om du skriver in John Rääf i Småland kommer namnet att sorteras på Småland. Om du skriver John [Rääf] i Småland sorteras det på Rääf. Tecknen [ och ] skrivs inte ut. Programmet tittar automatiskt efter många tvådelade efternamn, t ex sådana som börja med von. Arvid von Nolcken sorteras automatiskt rätt utan [ ]. Men om Von skulle vara ett förnamn, sätt då Arvid von [Nolcken] så sorteras namnet in under N.

2000-05-25, 18:53
Svar #5

Berith Andersson

Hej
Har registrerat Brothers Keeper och fått en bok med instruktioner på engelska. Nu undrar jag om någon har översatt denna till svenska, kanske inte hela men vissa delar av den. Min engelska är inte så bra att jag klarar av det.  
MVH Berith

2000-05-28, 12:20
Svar #6

Ralf Williamsson

Hej
Nån som vet hur man gör för att välja tilltalsnamnet i Brothers Keeper? ( I DISGEN anv ju * efter tilltalsnamnet, som då automatiskt väljs när det behövs i utskrifterna.)
MVH Ralf

2000-06-09, 22:18
Svar #7

Olof Rosenius

Hej Berith!
 
När du installerar programmet (jag antar att du har Windows-versionen) kan du välja vilka språk du vill använda. Själv använder jag svenska som mest lätthanterligt och för att få svenska utskrifter, engelska för att få den rätta vokabulären när jag läser/deltar i den diskussionsgrupp som finns till BK och där även programförfattaren deltar och slutligen norska därför att där finns de snabbaste och utförligaste kommentarerna till programmet och dess uppdateringar.
 
Olle R

2000-07-31, 05:05
Svar #8

Rune Skoglund

Såg på Brother's Keeper:s hemsida att version 6.0, med mycket stora förändringar, vänats vara klar om några månader. Det ser vi fram emot...

2000-08-14, 14:55
Svar #9

Sofia Eriksson

En betaversion av Brother's Keeper 6.0 finns nu att ladda ner från www.bkwin.net eller www.bkwin.com för de som är intresserade. Version 6.0 verkar bli otroligt mycket bättre än de tidigare versionerna.

2000-09-06, 18:08
Svar #10

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 16:56
    • Visa profil
Jag skulle vilja rekommendera alla användare av Brother's Keeper att ladda ner den Betaversion av version 6.0 som finns tillgänglig på www.bkwin.com och rapportera in the buggar som ni upptäcker. På det sättet blir den slutgiltiga versionen klar snabbare, och färre buggar.
 
Kom också gärna med förslag om förbättringar av programmet, t.ex. funktioner som just du skulle vilja ha tillgång till, så finns det stora möjligheter att dessa inkorporeras in den slutgiltiga versionen. Själv skrev jag tillverkaren och föreslog att det t.ex. i listan över Types of names skulle inkluderas Soldier name, vilket ju är en vanlig namnsort i Sverige. Och mycket riktigt så finns detta nu tillgängligt i den senaste betaversionen.
 
Påpekanden om buggar och förslag till förbättringar skickas till: 74774.650@compuserve.com

2000-09-07, 11:39
Svar #11

Inger Sirkka

Kan man i den nya versionen använda fler sökparametrar än bara namn. Jag skulle önska att man kunde söka på namn med ett visst födelseår tex eller en viss ort. Kanske någon som har den nya versionen (6.0) kan kolla det, och gärna efterlysa det hos tillverkaren, själv har jag ingen möjlighet.  
Tackar på förhand.. Inger

2000-09-07, 12:10
Svar #12

Anna Johnson

Hej Inger!
 
Du kan redan nu använda fler sökparametrar. Välj 'Redigera' och sedan (under 'Sök') 'Sök på ord' (istället för 'Sök person'). Där kan du välja att antingen söka i ett visst fält (eller en kombination av fält) eller att söka efter ett visst ord i alla fält. Jag hoppas verkligen att detta även är kvar i nästa version!
 
/Anna Johnson

2000-09-08, 12:34
Svar #13

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 16:56
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Som Anna påpekar finns dessa möjligheter redan i den nuvarande versionen 5.2. Till det Anna skriver skall jag tillägga att vill du söka efter händelser inom mellan ett par årtal, så skriver du == mellan de båda åren. Vill du t.ex. hitta alla personer födda mellan 1920 och 1939 så skriver du 1920==1939 i födelsedatafältet.
 
I verision 6.0 finns naturligtvis dessa funktioner kvar, och har även utökats och förbättrats. Det går då t.ex. att söka även på äktenskap och mer allmänna sökningar.
 
I övrigt skall jag påpeka att källhanteringen är oerhört mycket bättre i version 6.0 än i tidigare versioner. Du kan t.ex. lägga till källor för namn och äktenskap, allmänna källor för alla uppgifter på en gång, och ända upp till 999 olika källor för samma händelse. Det är faktiskt den bästa källhantering jag har sett i något program. Den är i klass med sådana proffesionella program som The Master Genealogist.

2000-12-12, 20:03
Svar #14

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 16:56
    • Visa profil
En glädjande nyhet: Nu är Brother's Keeper version 6.0 klar och kan laddas ner från www.bkwin.com eller www.bkwin.net.
 
Observera dock att vi tills vidare får hålla till godo med den engelska versionen. Den svenska versionen är ej klar ännu. Vi får vänta på den i 2-3 månader till.

2001-02-03, 16:47
Svar #15

Sven-Erik Svensson

När jag skall skriva ut en persons anor så utvisar utskriften inte längre förfädernas barn, vilket skedde i tidigare versioner av Brothers. Gör jag något fel?

2001-02-16, 07:57
Svar #16

ixs

Har Bk5 något sätt att överföras till en websida

2001-02-17, 01:57
Svar #17

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 16:56
    • Visa profil
Ixs!
BK5 har ingen funktion för överföring till webbsida, men i BK6 finns det däremot möjligheter att konvertera vissa släkttavlor till html-text för webbpublicering.

2001-03-05, 07:44
Svar #18

Ingemar.X.Sernvik

Har lyckats att få min son,(proband?) som står som den första personen i databasen, som nr #7
jag har #8, min fru #9.
Hur ska jag kunna få min son som nr #1
mvh
IXS

2001-03-06, 00:42
Svar #19

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 16:56
    • Visa profil
IXS!
Hur uppstod detta problem? Och finns det några som har numrena 1-3?

2001-03-06, 04:06
Svar #20

Johan Holm

Du kan skapa en ny databas och mata in sonen som
första namn(manuellt)och sedan alla övriga
 
Men jag tycker att detta förfarande är onödigt. Om du gör en utskrift av din sons anor så får han ju ändå nr 1, Du och din fru 2 och 3 osv. Dvs att
de nummer som man ser på skärmen är mer eller mindre bokföringsmässiga och därför mer eller mindre betydelselösa

2001-03-06, 11:13
Svar #21

ixsernvik

Det finns ingen med nr #1-#6
Men jag hade några personer, men i en annan databas

2001-03-07, 00:58
Svar #22

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 16:56
    • Visa profil
Eftersom det inte finns några personer med nummer 1-6 kan man göra så här:
 
Använder man BK5 måste man först ladda ner och installera ett utility-program som heter BKUsetup.exe. Sedan väljer man Options>restore BK-numbers (eller något liknande).  
 
För BK6 välj File>Utility>Restore BK-numbers.
 
Då kommer de nummer som tidigare har raderats att återställas. Varje nummer får namnet available, så för att se vilka nummer som återställts, välj Find och skriv available.
 
Sean är det bara att ta nummer 1-3 och på nytt skriva in uppgifterna för #7-9, och låta andra få numrena 7-9 istället.

2001-03-22, 19:24
Svar #23

Ingemar Xavier S

Jag löste problemet med att ha probanden som nr 1.
Genom att exportera min bas som en gedfil.Ta bort den nuvarande basen.Importera gedfilen igen.Och se,det fungerade.
En annan sak,BK6 skulle kunna göra något med html filer, men jag har inte lyckats att hitta något som har med html, internet eller web. Varken i hjälpindex eller i menyer.

2001-03-22, 19:27
Svar #24

ixs

Har även prövat Minsläkt med bra resultat se
http://home.worldonline.se/~ixs
Prövade även den fria Legacy 3.0 med mindre bra resultat, se
http://homeswipnet.se/ixs

2001-03-23, 15:14
Svar #25

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-05-08, 16:56
    • Visa profil
IXS!
 
BK6 kan göra html-filer för Family Group Reports, men det kräver att man registrerar programmet.  
 
Vad gäller Min släkt har jag dåliga erfarenheter redan av att föra över från BK5. Min släkt klarar inte av importen av sidnummer i källhänvisningarna i BK5, bl.a.

2001-03-23, 18:20
Svar #26

ixs

Jag tycker nog att BK5 har en snyggare miljö, än BK6. Jag blev ganska besviken när jag såg hur rörigt det ser ut.
Men mycket att ställa in, kanske för mycket.
 
Det jag saknar (eller inte vet om)är på BK5, hur man tex anger olika boställen. Det kan ju bli ganska många under ett liv.
Jag har döpt om det lilla fältet, men kommer det fram vid export eller vid utskrift?

2001-04-10, 11:02
Svar #27

Sara Bergström

Hej!
 
Jag är ny användare av Brother?s Keeper och undrar hur man får med barnen till förfäderna i en antabell. Jag provade en demo-version av Disgen och tycker att den har mycket bättre och fiffigare layout när man skriver ut antavlor än vad BK har. Där kommer ju barnen med automatiskt. Instämmer i Sven-Erik Svenssons fråga fr 3.2 2001: Går det alls att få med barnen i tabellen?
 
Mvh,
Sara, Korsnäs, Finland

2001-04-10, 12:08
Svar #28

Sara Bergström

Hej igen!
 
Glömde fråga om det är möjligt att skriva längre notiser än de sex rader som finns färdigt. Jag vill gärna ta reda på så mycket som möjligt om mina anfäder och -mödrar, så sex rader räcker ingenstans...
 
MVH,
Sara

2001-04-10, 18:43
Svar #29

David Karlsson

Hej Sara!
 
Det verkar som om du använder BK5 - version 5 av BK. Ladda istället ner och använd BK6 - version 6 (den finns bara på engelska ännu, men en svensk version är på gång), så finner du många nya funktioner. När det gäller att skriva längre notiser ät BK6 mycket bra. Du kan skriva upp till 999 olika allmänna notiser på upp till 22000 tecken, samt för varje enskild händelse, fotografi etc. lägga till ytterligare lika många notiser. Så det är praktiskt taget obegränsat utrymme för notiser.
 
mvh
 
David Karlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna