ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka var Per Svensson Edman och Anna Zachrisdotter som bodde i Isedal?  (läst 60 gånger)

2024-02-05, 11:25
läst 60 gånger

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2024-05-21, 11:58
    • Visa profil
Vilka var Per Svensson Edman och Anna Zachrisdotter som bodde i Isedal?

De födde tvillingar, Anna och Britta, den 1:a respektive den 3:e oktober 1717. Dottern Anna avled 15 dec 1717, dottern Britta vet jag inte. En dotter Anna föds den 16 FEB 1721 i Isedal. Vad hände med denna Anna, född 1721?

Jag har en Anna Norman/Norberg som senare dyker upp i Refvelsta säteri i Altuna socken, Uppland Då med sin man Erik Hagman, som står som kommen från Hannäs socken. Erik Hagman inkom cirka 1752 till Refvelsta. Han var frälseinspector och befallningsman på säteriet. Både Erik och hustrun Anna avlider i Hetsig sjukdom, den 13 maj 1773 och hustrun också i hetsig sjukdom den 8 maj 1773 i Refvelsta, Altuna.

Jag försöker spåra Erik och Annas anor, Per Svensson Edman behöver inte vara Annas fader, det är ett spår jag vill kolla upp.

Här ett husförhör, där ser man orten/socknen Hannäs angiven i marginalen för Erik H: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0008580_00145#?c=&m=&s=&cv=144&xywh=483%2C337%2C3007%2C1735


Är det nån som vill hjälpa mig med detta, att eventuellt luska ut Erik och Annas ursprung, Ps. Annas fader behöver inte vara rätt, hon står som född cirka 1719 och Erik cirka 1710?

Mvh Roger



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna