ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Jönssons o Anna Matsdotters oäkta dotter 1645-1646?  (läst 85 gånger)

2024-05-09, 17:27
läst 85 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 15:49
    • Visa profil
Hej,

jag har i mina papper uppgift på att Nils Jönsson fick ett oäkta barn med Anna, dotter till Matts Knutsson i Nolanberg. Nils omnämndes som en smålänning och uppgavs vara Dyrick (Didrik) Larssons systerson i Våbäck i Gustafs församling. Barnet döptes 21 december 1645 till Elisabet.

Men nu hittar jag inte åt källan. Det bör vara ifrån en dombok för jag minner mig att det stod att han inte ville gifta sig med Anna. Jag har letat fram och åter i domboken ArkivDigital: Kopparbergs o Näsgårds län/Säters o Tuna tingslags häradsrätt (W) AI:1 (1646-1652), utan att hittat åt ärendet.

Nils gifte sig istället med Elisabeth Danielsdotter och paret bodde på Fiskarbotorpet i Silvbergs församling och fick åtminstone fem barn tillsammans: tre döttrar och två söner.

Vet någon av källan till ärendet med Nils Jönsson och Anna Mattsdotter 1645? Eftersom barnet döptes i december 1645 bör saken ha tagits upp 1646. Barnet måste ju födas innan det blev aktuellt att ta upp om de skulle gifta sig eller inte.

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2024-05-10, 04:44
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2139
  • Senast inloggad: 2024-05-18, 12:08
    • Visa profil
Födelseboken.
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Säter.

2024-05-10, 08:31
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 15:49
    • Visa profil
Där ja, fjärde söndagen i Advent.

Jag tänkte inte ens att födelseboken fanns för det var länge sedan jag forskade i Stora Tuna. Fast jag hittade lyckligtvis matnyttig information i domböckerna så det var inte alla förgäves att gå igenom de för 1646-1652.

Tusen tack Stefan.

Med vänlig hälsning,
Desirée

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna