ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elossie and Carl m.fl.  (läst 829 gånger)

2010-11-03, 11:26
läst 829 gånger

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Jag försöker identifiera dessa personer. Enligt uppgift skall dessa bilder komma från USA. Men jag vet inte vilka det är. På kortet med kvinnan och mannen står det, To mother and dad from Elossie and Carl. Men det finns inga släktingar med dessa namn som utvandrat. Däremot har många andra utvandrat ur släkten.

Bilderna sitter i en ram och den ramen har jag hittat på ett annat foto, där min mans farfarsmor sitter i sitt kök, där hänger tavlan med bilderna på väggen, så det borde ha varit personer av betydelse för dem. Hoppas någon vill hjälpa mig med gissningar om ev ålder på människorna på bilderna och vilken tid de borde ha tagits om man tittar på kläder osv.  
MVH
Elin

2010-11-03, 19:06
Svar #1

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Här kommer de andra bilderna...

 
Det ser ju ut att vara samma person på en av dessa bilder som bilden i förra inlägget.

2010-11-04, 07:31
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var inte alldeles så lätt att se vilket år det första fotot är taget, men jag skulle tippa på ca 1928. Jag utgår då från kvinnans frisyr och klädsel. Håret är shinglat, klänningen har den längd, som var vanlig då. Även klänningsmodellen ser ut att vara av senare 20-talsmodell. Klänningslivet ska visserligen hänga lite löst kring höfterna, men p g a kvinnans kroppsform, så sitter den tajt. Mannen skulle kunna vara kring 40, född då ca 1890.
 
Männen på de sista bilderna, ser ut att kanske vara Amerika-emigranter, kanske från 1915-1919.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-11-04, 10:54
Svar #3

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Tack så mycket Ann-Marie, då har jag lite bättre koll på vilka år jag ska koncentrera mig på.  
MVH
Elin

2012-11-27, 09:22
Svar #4

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Eftersom jag nu fått veta vilka personerna på bilderna är tänkte jag att jag skulle uppdatera sidan. Carl hette i efternamn Andersson och han var bror till min mans farmorsmor. Kvinnan hette inte Elossie utan Flossie. Carl kom från Häverö socken i Stockholms län.  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna