ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har någon gjort en kartläggning över Norr Lindberg?  (läst 86 gånger)

2023-03-13, 13:11
läst 86 gånger

Utloggad Christine Hanefalk

  • Sporadisk släktforskare sedan drygt tjugo år
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 13:17
    • Visa profil
Jag har släktforskat till och från i drygt tjugo år, initialt med tyngdpunkt på min farmors mammas släkt från Norr Lindberg (och övriga Leksand). Även om jag med tiden lyckats komma ikapp med de övriga grenarna av släkten – från helt andra delar av Sverige – har jag alltid haft ett speciellt band till Norr Lindberg dit mina farföräldrar även flyttade i början av 80-talet (till mark min farmor ärvt av sin mamma). Jag har därtill firat nästan alla mina midsomrar i grannbyn Sjugare.


En tanke jag lekt med sedan tidigare är att göra en ordentlig kartläggning över byns befolkning från de äldsta källorna och framåt (med någon slags rimlig slutpunkt förstås). Dels för att jag tror det kan hjälpa mig komma vidare i min egen släktforskning men också för att jag ser framför mig ett ganska intressant pussel. Av mitt eget släktträd att döma finns en hel del endogami på den här grenen. En viss Anders född i Norr Lindberg omkring år 1600 är släkt med min farmors mor Anna Andersson (sedermera Sjöbom, född 1872) på inte mindre än fyra(!) olika sätt och jag misstänker att det finns fler sådana kopplingar om man börjar gräva i det. Sedan är förstås en sådan utredning även till glädje för andra med rötter i Norr Lindberg.

MEN, innan man sätter igång med ett sådant projekt – som därtill kan ta ett bra tag att slutföra – vill man förstås försäkra sig om att ingen annan gjort något liknande sedan tidigare. Känner någon till något sådant projekt? Sedan kommer jag förstås gärna i kontakt med andra som stött på Norr Lindberg i sin egen forskning och redan har någon eller ett par familjer kartlagda.

PS. För skojs skull bifogar jag ett foto (längst ner) av min farmors mormor Margareta Larsdotter, född i Norr Lindberg 1845 som dotter till Ryttars Lars Persson, tillsammans med tre av hennes sex döttrar med Pers Anders Hansson, född 1844 i Norr Lindberg. Det översta fotot är av fyra av döttrarna.
"1900-talsbastard" med anor från hela landet, född 1977. Boende, född och uppvuxen i Upplands Väsby norr om Stockholm.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna