ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ester Schwartz f.1884-03-26 Lekeryd församling  (läst 313 gånger)

2003-08-13, 11:41
läst 313 gånger

Annika Johansson

Ester gifte sig 1906-10-28 med Gustaf Fredrik Eklund f.1866-09-18.
Dom fick 8 barn.
Har varit inne på JBFG sida under Lekeryd men där står det att hennes mor ska heta Kristina Lovisa Andersdotter, fadern okänd.
Jag är nu intresserad utav hur fick Ester namnet Schwartz?
Är det någon som vilka föräldrar till Ester är och har hon några syskon?
Hälsningar
Annika

2003-08-13, 19:27
Svar #1

Sara Karlsson

Hej Annika!
 
Ester var född utom äktenskap till 25-åriga smedsdottern Kristina Lovisa Andersdotter (f. 1858-09-20 i Lekeryd (F)).  
I husförhörslängd AI:12 sid. 218 hittar jag mor och dotter skrivna på torpet Björkelund under Rönjane Södergård i Lekeryd (F). Under kolumnen fräjd och särskilda anteckningar nämns på Ester att hennes fader var J.A. Svarts på sid 212. Jag finner honom som dräng i Rönjane Mellangård och han heter då Johan Alfred Svarts, f 1861-01-03 i Järsnäs (F).
 
1889 flyttar modern, Kristina Lovisa, till Svarttorp (F), men där finns inga inflyttningslängder.
Fadern, Johan Alfred, flyttar 1884 till Forserum (F) men där finns det heller inga inflyttningslängder.
Vad jag hittills har sett så gifte sig inte Esters föräldrar, men om de gjorde det var det efter 1889.
 
Jag föreslår att du lägger ut en förfrågan under Arkion: Efterlysningar som du vill veta var föräldrarna bodde 1890, eftersom båda flyttförsamlingarna saknar inflyttningslängd.
 
Bästa hälsningar
Sara

2003-08-13, 22:15
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Annika,
 
Enligt folkräkningen 1890 så finns Kristina Lovisa fortfarande i Svarttorp men i deras obefintlighetsregister
 
Hemförsamling: Svartorps
Hemort: Qvarstående obefintliga (sedan åren 1881...1890):
Kontrakt: Tveta
Län: Jönköpings
Kristina Lovisa Andersdotter f. 1858 i Lekeryd, f.d. piga
 
Hittar inte Johan

2003-08-14, 10:04
Svar #3

Annika Johansson

Sara och Lena, vad ni är snälla som har tagit er tid att hjälpa mig*ler*
Ett stort tack till er båda
Hälsningar
Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna