ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Odeltorpare  (läst 3817 gånger)

2000-09-05, 16:50
läst 3817 gånger

Utloggad Bertil Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 19:39
    • Visa profil
Hej alla kloka.
Kan någon svara på betydelsen av Odels Torpare
och f.d. hem egar husman
Uttrycken finns i Folkräkningen 1890
 
Tack på förhand

2000-09-05, 17:10
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Står det Odals Torpare är det en torpare som äger sin jord. Före detta hemmansägaren äger som husman sitt hus men inte marken det står på.
Torbjörn i Björklinge

2000-09-06, 07:38
Svar #2

Utloggad Bertil Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 19:39
    • Visa profil
Tack Torbjörn.
 
Det troliga är ju att det borde vara Odals Torpare. En felläsning av den som skrivit. Jag har själv tittat på hfl och där står odt
Intressant var att få veta hur uttrycket husman tolkas.
Tack för svar
MVH Bertil

2000-09-07, 21:37
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6948
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 18:49
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ang odel/odal. Om odel återfinns i ett gammalt norskt landskap, så är det helt korrekt och alls icke någon felskrivning för odal. Husman är f ö det norska ordet för torpare.
 
Termen odels/odalstorpare låter i mina öron som en kameral skvader. Innebörden av odel/odal är ju att det är en fri och självständigt ägd jord (oftast ärvd), medan ett torp inte ens är en självständig fastighet. En torpare äger alltså inte sin jord. Friköps ett torp, så är det per definition inte längre ett torp, utan en jordlägenhet (=en självständig ej mantalssatt fastighet) - och torparen följaktligen inte längre torpare, utan jordägare.  
 
Är det måhända friköpta torp som kallas för odels/odalstorp? Var förekommer i så fall denna benämning?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-09-13, 10:48
Svar #4

Bertil Berglund (Berra)

Tll Jörgen
I  Lantmännes Uppslagsbok H.Juhlin Dannfelt, 1923, står:
Odaljord är den gamla benämningen på självständig jordegendom, som innehaves med full och fri äganderätt, i motstas till torp och andra ofria egendommar.....
Benämningen Odels Torpare finns i folkräkning år 1890 i Bräcke (Z).
Du har rätt i att det låter som en skvader Men kan det var så att man i olika landsdelar har olika betydelse för torpare, alltså dialektalt ?
Lösningen kanske finns i att söka köp/arrendekontrakt för vederbörande.
MVH Bertil

2000-09-15, 17:21
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6948
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 18:49
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Odelstorpare återfinns alltså i Jämtland. Det är förklaringen till att det står odel och inte odal. Kan det helt enkelt betyda att det är ett torp på odelsjord, alltså en skattegård, till skillnad från kronotorpare och frälsetorpare?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-02-10, 23:16
Svar #6

NE.Persson

Kan någon ge mig en definition på ett odeltorp?
MVH
Nils Erik

2001-02-11, 12:02
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

NE! i sht kam. i enlighet med kungl. förordning 1767 i vissa delar av Norrland förekommande torp av skattenatur, skattlagt torp, skattetorp enligt SAOB, Svenska Akademiens ordbok, som också finns en länk till under Länkar i Rötter. Jag tolkar texten som ett torp med samma äganderätt och -skyldighet som ett vanligt hemman, men tidigare avstyckat från ett stamhemman.
 
För övrigt heter det odelstorp, alt. odal- eller odalstorp.

2003-04-06, 10:28
Svar #8

Lena Wendin

Hej!
 
Är det någon som kan förklara för mig vad det innebar att vara Odelstorpare?
 
Lena
 
Inlägget har flyttats hit 2012 7/4 från Yrken » Övrigt » Mer information om följande yrken önskas. /Moderator Yrken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna