ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker anor till Anders Månsson f 1747-09-10 i Borningarp, Rydaholm (F)  (läst 71 gånger)

2024-04-15, 19:32
läst 71 gånger

Utloggad Irene Lenhammar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:32
    • Visa profil
 En ana till mig, Anders Månsson f 1747-09-10 i Borningarp, Rydaholms (F) socken är son till Måns Börjesson f 1711-10-15 i Brännvik, Rydaholm (F) och hans hustru Margareta Jonsdotter. Jag söker Måns och Margaretas anor bakåt.

 
I vigselnotisen för Måns och Margareta år 1741-12-28 står att han kommer från Brännvik och att hon kommer från Borningarp. Se Rydaholm (F) C:3 (1726-1766) Bild 364 / sid 697 (AID: v35995.b364.s697, NAD: SE/VALA/00311)

 
Någon som vet varifrån Måns Börjessons föräldrar Börje Persson och Karin Månsdotter kom? Hittar dem första gången i mantalslängden för Rydaholm (F) under Brännesvik år 1708.

 
Det saknas husförhörslängder för Rydaholm före 1763 och i mantalslängderna för åren 1724-1745 (Finns hos Riksarkivet för Jönköpings län, men finns inte med hos Arkiv Digital, vad jag kan se)
under Borningarp hittar jag flera samtida hushåll med Jon/Jean/Johan/Jöns alla med ”hustru”, men ingen av dem verkar ha en dotter Margareta som skulle kunna vara ”min” Margareta.

 
Med hjälp av KGF-skivan har jag hittat en Margareta f 1724-05-03 i Borningarp med far Johan Persson och mor Marta Eskilsdotter. I fb Rydaholm, hittar jag denna Margareta och då ser jag att modern heter Marta Larsdotter. Se Rydaholm (F) C:2 (1720-1725) Bild 17 / sid 27 (AID: v35994.b17.s27, NAD: SE/VALA/00311)

 
Om det nu är så att det är ”min” Margareta, så heter alltså fadern  enl fb Johan Persson och modern Marta Larsdotter och de bor i Borningarp.

 
När jag tittar i KGF-skivan efter fler barn till Johan Persson och Marta Larsdotter i Borningarp hittar jag barn till Johan Jönsson och Marta Larsdotter i Borningarp. De är födda 1727 och 1733, och sedan heter fadern Jon Jönsson och moden Marta Larsdotter i Borningarp och de barnen är födda 1736, 1744, 1748 och 1752. Har även kollat i födelseboken och fadern heter även där Johan Jönsson resp Jon Jönsson.
Är det samma föräldrar hela tiden? Vet ju att det ibland blir fel i kyrkböckerna och att ”Johan” kan skrivas både som Jean och Jon. Eller har Marta Larsdotter gift om sig? Eller finns det 2 olika Marta Larsdotter i Borningarp? Någon som vet?

 
I KGF-skivan hittar jag en Marta Larsdotter f 1703-10-23 med föräldrar Lars Persson och Elisabeth Pedersdotter Lohm. Någon som vet om denna Marta Lardotter  är identisk med ”min” ana, dvs den Marta Larsdotter som är moder till Margareta Jonsdotter f 1724? Har kollat på faddrar till Marta Larsdotters barn som skulle kunna tyda på att ”min” Marta Larsdotter är dotter till Lars Persson och Elisabeth Pedesdotter Lohm.

 
När jag läst vad som står om släkten Lohm i Anbytarforum har jag hittat att Elisabeth är dotter till Petrus Torstensson (Tostani) Lohm, vilkens anor det finns en del information om på Anbytarforum.

 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna