ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #96053 På Mrs Larsons pensionat i Brooklyn  (läst 710 gånger)

2009-07-26, 12:10
läst 710 gånger

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Till Mrs Larsons pensionat i Brooklyn, New York City, USA, flyttade min far, fotograf Axel S. Lundblad, på sommaren 1904. Han hade ett stort rum och blev serverad två måltider om dagen, frukost på morgonen och middag på kvällen, allt till en kostnad av $4 i veckan. Far, som har tagit bilden, sitter längst till vänster närmast kameran och hans gode vän, ciselörlärlingen dansken Henning Lyngbye från Köpenhamn, sitter som andre person från höger.    

2009-07-26, 14:19
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
1915 står han som anländ till New York som besättning (fotograf) på s/s United States från Köpenhamn - stämmer det? Det var en lite mer udda sysselsättning för en sjöman.

2009-07-26, 14:26
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Henning Alfred Lyngbye finns i danska folkräkningen 1885 som Possementmagerlærling, men också i passagerarlistorna många gånger i New York som Chief Steward på s/s United States, han bytte tydligen yrke. Var det som sjömän de kände varndra?

2009-07-27, 15:10
Svar #3

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Jag ska försöka komma med några klarlägggande fakta till dig, Chris Bingefors, beträffande dina kommentarer med anledning av min bild med gästerna på Mrs Larsons pensionat i Brooklyn.  
Din första kommentar syftar på min far, Axel S. Lundblad, och jag kan meddela, att han reste över Atlanten fler gånger, bl annat i april 1915. Han angav då förmodligen sitt yrke som fotograf, men han stod upptagen i passagerarlistan och inte i listan för besättningen.
Beträffande Henning Lyngbye, så har du tydligen kollat upp på en annan person, än den som finns i ovanstående fotografi. Onkel Henning, i bilden ovan, föddes cirka 1883 och dog den 22 april 1974. Han var vid detta tillfälle, som jag skrev om, ciselörlärling och han var anställd hos Edwd.F.Caldwell & Co på 36-38-40 West 15th Street i New York. Han hade kommit till Brooklyn i slutet av 1910 och var anställd på nämnda företag till slutet av 1912. Han var en mycket god representant för Danmark. Mycket skicklig i sitt yrke och han blev senare en god affärsman. Han hade ett mycket tilltalande sätt, var utomordentligt vänfast och var överhuvudtaget en mycket charmerande person. Efter återkomsten från USA 1912, gifte sig onkel Henning den 11 januari 1914 med sin kusin Elna Lyngbye, dotter till Chef Steward Alfred Lyngbye. Han var också en mycket omtyckt person, och det skrevs om honom i både danska och amerikanska tidningar vid flera tillfällen, bl a när han år 1925 skulle avsluta sina 25 år i tjänsten som Chief Steward. Den 25 april 1925 skrev en dansk tidning om Hovmesteren som Champion-Gudfader bl a I sine 25 Aars Tjeneste som Hovmester - forteller de - har han gjort 320 Ture over Atlanterhavet og i alt sejlet 1,400,000 eng. Mil. Og han har skaffet sig Titlen Champion Gudfader. Paa de Amerikabaade, med hvilke han har sejlet, har han nemlig asssisteret ved 20 Börnefödsler og Vaeret Gudfader til 15 af de Nyfödte. 8 af dem er ogsaa opkaldt efter ham, fem Drenge fik Navnet Alfred, og tre Piger döptes Alfreda.  
Jag tror inte att Alfred Lyngbye stod upptagen i passagerarlistorna, utan i listorna för besättningen. Chief Steward Alfred Lyngbye seglade både i S/S United States, Hellig Olof och Fredrik VIII, innan han steg i land för gott. Tyvärr har jag varken födelse- eller dödsdatum för Alfred Lyngbye.  
Vänliga hälsningar
Georg Lundblad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna