ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Binett  (läst 80 gånger)

2024-04-28, 15:30
läst 80 gånger

Utloggad Mikael Näslund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 21:47
    • Visa profil
Hej,

jag har sökt uppgifter om Johan Ivar Binett, född den 24 april 1889 i Hälsingtuna. Det var min mormors morbror. Föräldrarna var Karl Gustaf Binett f 1853 i Hudiksvall och Anna Binett (Persdotter) f 1852 i Järvsö. Johan Ivar var eldare på fartyg och jag har koncentrerat mig på hans resor. Via sjömanshus och andra källor har jag hittat påmönstringar från 1913 till hans död i Gdansk i september 1946. I hans systers eller mammas fotoalbum står "Ivan - rånmördad" på en bild av honom. Det senaste jag har hittat är en tidningsnotis från Newcastle 1930 där han fick böta 6 shilling efter att ha sparkat eller på något vis gett sig på en telefonkiosk. Är det någon som har mer uppgifter om Johan Ivar? Jag har som sagt uppgifter om ca 50 påmönstringar men inget om hans liv i övrigt.

Namnet Binett hittar man även på norra Jylland. Av en ren händelse så visade det sig att min brorsons svärfar i Ålborg har en bekant/kollega som heter Binett. Hon har i mail skrivit att hennes farmor som föddes 1 april 1920 var resultatet av en kort romans med en svensk sjöman från Uppsala. Johan Ivars bror Erik Viktor (f 7 augusti 1892) flyttar någon gång under 1920-talet till Ålborg. Är det någon som vet om Erik Viktor var till sjöss under någon period? Johan Ivar mönstrar på 2 juli 1919 för att resa till Australien, i stort sett exakt 9 månader före förlossningen i Ålborg. Teoretiskt möjligt att han är fadern. Eller finns det någon annan Binett i den generationen som var sjöman?

2024-04-28, 16:47
Svar #1

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1129
  • Senast inloggad: 2024-05-04, 11:42
    • Visa profil
Den här notisen kanske du redan har?

Namn: IVAR BINELD
Födelsetid: 1889
Föddförsaml: HELSINGTUNA     Län: X
Hemförsaml: GHÄVLE     Län: X
Yrke/Titel: ELDARE  Sjömanshus: GÖTEBORG
Fartyg: THYRA     Typ: ÅNGARE
Hamn: NEW YORK  Land: NORDAMERIKA  Landskod: US
Datum: 1919-03-05  Orsak: AVMÖNSTRAD
Källa: GÖTEBORG DIC:167  År/nr: 1919:00290

2024-04-28, 18:25
Svar #2

Utloggad Mikael Näslund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 21:47
    • Visa profil
Hej,

jo, den har jag. Han mönstrade på Thyra i New York i januari med destination Rotterdam och återkommer till New York. Han mönstrar sedan på S/S Bris i New York (troligen) den 13 mars 1919. Jag har inte noterat vart de stävade den gången. Han mönstrar på Thyra åtminstone en gång till, 1927 i Sundsvall, och ankommer till USA, Kuba och därefter till New Orleans under våren 1928. Intressant att det står Göteborg som sjömanshus. Jag har hittat många uppgifter om honom med inskrivningsnummer 111 i Gävle sjömanshus. Tack för svaret även om jag hade den påmönstringen sedan tidigare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna