ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekwuritzel, Johan Peter (f. 1814)  (läst 3166 gånger)

1999-02-23, 06:26
läst 3166 gånger

J. Nelson

I am seeking information on Johan Peter Ekwuritzel and his wife, Regina Carolina Nisbeth (f. 1822 i Tofteryd). I would like to learn about their descendants, and have much information to share on descendants of Regina's sister, Catharina.

2000-02-14, 21:27
Svar #1

Ulla Lagerqvist

Hello J.Nelson.
Jag är femte generationen från Johan Peter Ekwurtzel.Johan Peter Ekwurtzels föräldrar hette Carl Johan född 1777 och Maja Lisa Andersdotter född 1787. Regina Carolina Nisbeth,fader Alexander Maurits Nisbeth 1765,moder Ulrika Katarina Banbom 1781.Jag har flera generationer tillbaka och mycket fakta om släkten om du vill höra av dej.
Ulla Lagerqvist Malmbäck

2000-02-15, 16:45
Svar #2

J. Nelson

Ulla,
 
Yes! I'm VERY anxious to talk with you! We have a lot to talk about!
 
Bästa hälsningar,
Jeanne Nelson

2000-02-15, 20:50
Svar #3

Ulla Lagerqvist

Hello Jeanne Nelson?
Det finns massor av material att få.Johan Peters farfars farfar Hans Zacharias Ekwurtzel kom till Sverige från Lubeck 1688,han gifte sig med Wendela Lood som var av adlig släkt.Därför finns mycket skrivet från ägarbyte av gårdar och arvskiften.Den förste anfadern Abjörn Nockesson och hans hustru finns omnämnd son brevutfärdare 1344-01-02.Vill du ha alla generationerna ?
Bästa hälsningar Ulla Lagerqvist.

2000-02-17, 08:29
Svar #4

J. Nelson

Hej Ulla Lagerqvist,
I am very interested to learn about the Ekwurtzel history and would like to see all the generations. However, I would be interested right now in learning about Regina Carolina Nisbeth's descendants and about what happened to Regina Carolina. I would like to know where Regina Carolina and her sisters went after their parents died and what their lives were like. Can you reply to me by email? I am at nelson@discoverynet.com
I am looking forward to hearing from you.
Med vänliga hälsningar,
Jeanne Nelson

2000-02-24, 23:38
Svar #5

Utloggad Anne-Sofie Gordon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 11:18
    • Visa profil
Hej Ulla Lagerqvist,
jag är också MYCKET intresserad av information om släkten Ekwurtzel. Jag är 7:e generationen efter Amadeus Ekwurtzel, född 1700 el.1707. Är det Hans Zacharias son? Vore tacksam för all information du har!
Bästa hälsningar,
Anne-Sofie Gordon

2000-02-26, 14:14
Svar #6

Kerstin Lönnkvist

Hej Anne-Sofie, detta är Ullas syster som svarar dig. Amadeus Bon Facius Constantius Ekwurtzel 1707-1772 var son till Hans Zacharias Ekwurtzel som kom från Lübeck 1688 i ett tulltjänsteärende till Jönköping. Tyvärr har vi inte namnet på Hans fader men han var gift med Wendela Lodd som härstammade från den adliga släkten Dachsberg från Preussen.
Hälsningar Kerstin Lönnkvist

2000-02-28, 21:18
Svar #7

Utloggad Anne-Sofie Gordon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 11:18
    • Visa profil
Hej Kerstin, tack för upplysningarna!
Jag vore väldigt tacksam om jag kunde få ta del av mer av er forskning. Själv härstammar jag från Carl Johans bror Jonas Amadeus, född 1784, men jag är även intresserad av övriga grenar. Den information jag har kommer till största delen från en släktutredning som gjordes för min farfar på 20-talet, så den behöver nog uppdateras en del. Delar gärna med mig av det jag vet (har bl a bilder av några) om det är något ni är intresserade av.
Det går att skicka e-mail till mig på adressen: margaretha.skoghall@telia.com
       Hälsningar Anne-Sofie Gordon

2000-02-29, 11:20
Svar #8

Kerstin Lönnkvist

Hej Anne-Sofie, jag mailar ett word-dokument till dig. Hälsningar Kerstin

2000-05-02, 20:17
Svar #9

Annika Andersson

Hej Ulla och Kerstin!
 
Även jag är intresserad av era uppgifter. Jag har mina rötter tillbaka till Vendela Lood.

2000-06-11, 22:45
Svar #10

Ulla Lagerqvist

Hej Annika!
Det var trevligt att höra från dej,jag delar gärna med mej av mina uppgifter som gäller Vendela Lood.Du kanske har data och information om släktled som inte jag vet om.Maila till mej vad du vill veta.www.ulagerqvist@hotmail.com
Hälsningar Ulla.

2000-07-02, 09:17
Svar #11

Lars Handberg

Hej Ulla Lagerqvist!
Jag har i min släktforskning stött på att sekter Gabriel Ekwurtzell gifter sig 1781 på Mossle Bunekegård i Värnamo socken med Carolina Gustafa Handberg.
Är Gabriel någon som du har kännedom om?
I så fall är jag intresserad att få ta del av dina uppgifter.

2002-04-28, 15:07
Svar #12

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Det är nu snart två år sedan någon deltog i diskussionen, men det vore synd om den skulle stanna av.
 
De tre systrarna Nisbeth, Regina Karolina Albertina f 1822 21/6, Anna Maja f 1826 16/9 och Katarina f 1828 20/12, föddes alla i Holma, Tofteryd. Det finns ingen uppgift i födelseboken om vem fadern var men modern var ogifta pigan Brita Jonasdotter f 1795 5/2. Regina kom 1839 från Vrigstad till Byarum, där hon gifte sig med Johan Peter Ekwurtzel och bosatte sig i Lerås. 1843 kom hennes systrar dit. Anna Maja flyttade 1847 till Krängshult, Byarum och sedan 1848 till Skepperstad. Katarina flyttade 1854 till Stockaryd. Ekwurtzel dog 1870 men Regina levde fortfarande 1895 i Lerås.
 
Johan Peter Ekwurtzels farfars farfar hette Hans Zachrisson Eichwurzel och om denne finns det åtskilligt på riksarkivet och andra ställen.
Sökte 1688 i Jönköping indriva några fordringar för sin principal, handlanden Herman Hintz i L?beck. Även senare nämnes han i liknande ärenden i Jönköping. (Mollstadius, Tofterydsfamilj med anor, i Jönköpings-Posten, 12 december 1951)
1692 ställde han i L?beck ut en obligation på 478 mark 7 schilling lybskt mynt. Handelsman Johan Schwieler lät 1695 inteckna den vid rådhusrätten i Kalmar.
Befann sig i januari 1693 i London och författade där ett memorial om skeppet Staden Calmar som hade uppbringats av kapare vid Dover. Skeppet tillhörde hans svärfar Diedrich M?hlenbruch, borgmästare i Kalmar, och Peter Jansson, handelsman i samma stad. (RA Diplomatica, Anglica vol 544, Kaperier)
I februari samma år ställde han - kanske i Amsterdam - ut en obligation på nästan 3000 holländska gulden. Denna lät Johan Witte, Amsterdam, inteckna i Kalmar 1696.
Hade tillsammans med sin svärfar i Amsterdam köpt skeppet Stockholm (Kalmar rådhusrätt 1693 9/6). Han anges då vara faktor vid tjärkompaniet.
Skickade ett brev daterat 1695 31/5 till sekreteraren [Johan] Palmqvist angående ovannämnda kapning och andra, och bad om hjälp att återfå skeppen. Han hade då två dagar tidigare fått tala med kungen och fått en god resolution.  Nästa dag på förmiddagen hade rådet varit samlat och sedan skickat ett brev till Palmqvist. E. talar i brevet om sin svåger, Estatz Camerar Jean Jeger. (RA, Diplomatica, Gallica vol 155)
Hade ett garveri i Husholmen, Hossmo (H). Ansökte 1694 hos kammarkollegiet om besittningsrätten till Binga kronoäng i samma socken, som han sade sig behöva som betesmark för alla djur han själv måste föda upp, eftersom det inte annars gick att få tag i så många skinn som han behövde till garveriet. Efter utredning (15 sidor) vari omtalas att E:s morfar Klas Franck tidigare innehaft garveriet tillstyrkte kollegiet (RA, Kammarkollegiet, 2. Provinskontoret, Kalmar län, 1695 års handlingar nr 1) och kungen (Karl XI) beslöt så. (RA, Riksregistraturet 1695, fol 642) Den som dittills hade innehaft arrende på ängen klagade men fick ge sig. (RA, Kammarkollegiums skrivelser till Kungl Majt, 1695 nov-dec, vol 58)
Nämndes tullnär 1695 12/8 (Kalmar rådhusrätt).
En Johan Dahlman utfärdade en skrivelse till kammarkollegiet och ställde sina tjänster till förfogande, eftersom han menade att det behövdes någon vikarie i stora sjötullen, när de ordinarie tullnärerna Stridbeck och Eichwurtzel var kallade till kollegiet och skulle stå till svars för vissa beskyllningar. Eftersom tullnärerna skulle vara borta några månader skulle det vara bra om någon från orten kunde vikariera, tyckte han. Om sig själv sade han att han i över 11 år haft fortifikationstjänsten i Kalmar och varje år gjort riktiga räkenskaper, och att hans förmän varit nöjda. Hans underdåniga åstundan var att få tillfälle till mer övning i kunglig majestäts tjänst med tanke på framtida tillfällen till befordran. (Men man kan väl också misstänka att han såg vissa möjligheter att tjäna pengar.) Hans skrivelse är dessvärre odaterad men har på riksarkivet försetts med påskrift 1695, referens i registret Befordringsakter. (RA, Kammarkollegiet, kansliet, H Ia:1)
På vintertinget i Stranda härad 1698, mål nr 1, upptas en beskyllning att Eichwurtzels svåger Alexander M?hlenbruch skulle ha bedrivit olovlig tjärhandel vid köpingen Pataholm. Eichwurtzel var tydligen också kritisk och hade blandat sig i och angivit samma sak till vice landshövdingen Ernest Lode, som hade remitterat skrivelsen till Alexander M?hlenbruch för förklaring. Den som formulerat tingsrättens protokoll är klart irriterad över Eichwurtzel, som saken icke angår, och som inte kompeterade melera sig i de saker som inte angår honom. Beskyllningen mot svågern ledde inte till något.
I en skrivelse till kungen (odaterad men med påskrift att den resolverats 1699 16/11) erbjöd sig Eichwurtzel att bli tullinspektör, eftersom han hade säkra bevis för att många oegentligheter pågick. Resolutionen har inte påträffats. (RA, Tullväsendet, Skrivelser till Kungl Majt i tullärenden, Från tulltjänstemän, vol 9)
I rådsprotokoll i justitieärenden (föregångare till högsta domstolen) 1700 behandlas Eichwurtzel som en besvärlig person. Landshövdingen i Kalmar, Bleckert Wachtmeister, hade i en skrivelse till kungen klagat över att E hade många skulder där i orten och ingen kunde få rätt mot honom, utan han trotsade landshövdingens order. Landshövdingen söker likasom beskydd hos Kungl Maj:t, avslutade föredragande Lilliestedt. Resultatet blev att Wachtmeister mer eller mindre fick en näsknäpp. En landshövding skulle klara av en sådan situation, var rådets mening. (RA, Rådsprotokoll i justitieärenden 1700, J.10-11, s 459-462 och 774-776)
År 1702 hade svärfadern tröttnat på att ligga ute med fordringar på E. Han krävde att få igen sina pengar, men eftersom E. inte kunde betala, såg M?hlenbruch till att i stället ta E:s tillgångar i Husholmen, där han insatte sin ovannämnde son Alexander som föreståndare.
E var gift två gånger. Första hustrun var Helena Diedrichsdotter M?hlenbruch, f ca 1673, d 1704 och den andra hette Vendela Lood, d 1737. Med Helena hade han fyra barn och med Vendela tre. Efter sista barnets födelse 1712 16/3 i Skärsjö, Skepperstad, tycks det inte finnas några spår efter E.
 
Sekter Gabriel Ekwurtzel var anställd som extraordinarie vid krigskollegiet, därav titeln. Han var född i Mölnarp, Tofteryd, 1748 14/8. Skrevs in i Växjö skola 1760 26/3 och på Uppsala universitet 1769. I Uppsala var han informator för Carl Gustaf Westbeck från Stockholm samt bröderna Eric Niclas, Carl Gustaf och Ulrik August Söderhielm. Gifte sig 1781 12/12 med Karolina Gustava Handberg. Kom 1788 från Värnamo till Mölnarp, Tofteryd, där han stannade till 1790 och sedan flyttade tillbaka till Värnamo. Enligt en uppgift skall han ha dött 1813 10/1 i Grimstorp, Malmbäck, men det tycks inte vara riktigt. (Det mesta taget från Smolandi Upsalienses)

2002-06-25, 19:35
Svar #13

Ulla Lagerqvist

Som komplement till förra inlägget kan jag tillägga,Hans Ekwutzel hade med Wendela Lood efterlevande barnen,Margareta född omkring 1706.Gift med Paulus Ljungstedt.Sonen Amadeus Bon facius Constantius, född omkring 1707.1712 finns Ekwurtzel på Loodska Skärsjö, där dottern Elisabeth Catharina föds,varefter både han och Wendela är spårlöst försvunna.Att Margareta och Amadeus Ekwurtzel verkligen är barn till Hans Zacharias Ekwurtzel och Wendela Lood frangår fullt tydligt av Östbo domböcker 1753-1754 då det tvistas om den Dachsbergska gravstenen.I mitten av 1720-talet återfinns Wendwla Lood, nu sannolikt som änka på Skärsjö, där hon bodde hos sin ena avlidna systers barn, familjen Rodhe.

2003-04-02, 11:57
Svar #14

allan eichwurzel

Jag söker ättlingar till Carl Johan Eichwurzel
och hans hustru Anna Andersdotter. De hade
barnen Anna Josefina Sofia född 1840.
Johan Wilhelm född 1842.
Emilia Amanda Juliana född1845.
Oskar Nils Carolus född 1849.
Otto Ulrik född 1851.
Erika Eugenia född 1854.
Maria Carol Laurentia född 1856.
Bror Carl Alfred född 1859
Förmodligen ochså
Maria Wilhelmina Carolina född 1837.
Karl Fredrik August född 1838.
Bror Carl Alfred är min farfar,och hans son Axel
är min far.Roligt om någon känner sambandet och  
vill svara

2003-04-02, 21:34
Svar #15

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Allan,
 
När jag sökte i folkräkningen 1890 fick jag bara fram Anna Sofia Eichwurzel. Undrar om dom stavade lite annorlunda
 
Kristianstad län,  Stiby församling, Komstad
Per Sjögren f. 1836 Östra Hoby, Skollärare
Anna Sofia Eichwurzel f. 1840 i Kristianstad
Carl Arkadius Birger f. 1873 i Östra Nöbbelöf
Hilda Ingegerd f. 1875 i Östra Nöbbelöf, Piga
Nanna Hildegund f. 1881 i Stiby
Bera Götilda f. 1883 i Stiby
SVARvolym: 000197  Kort nr: 11
Sida: 20  Rad: 41

2003-04-02, 21:41
Svar #16

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hittade lite mer
 
Hallands län, Halmstad församling, Norra roten nr 26
 
Bror Karl Alfred Eichw?rtzel f. 1859 i Hofberg = Hofberga ? Vestmanland, Arbetare
Anna Maria Persson f. 1863 i Malmö
Karl Fredrik Anton f. 1890 i Malmö
Karin Maria Laurentia f. 1886 i Malmö
Emma Karolina Amalia f. 1888 i Ronneby
SVARvolym: 000232  Kort nr: 16
Sida: 9  Rad: 16

2003-04-03, 11:07
Svar #17

allaneichwurzel

Svar till Lena Thelin.
Bror Karl Alfred är min farfar.Anna Maria Persson
är min farmor,har ett foto av henne där hon är
fem år gammal.
Karl Fredrik Anton min farbror,död 1918 i Malmö
sjöman hela sitt yrkesverksamma liv.
Karin Maria Laurentia min faster.
Emma Karolina Amalia min faster.
Min farfar var stenhuggare och flyttade mycket
runt i landet,han arbetade en tid på banan
Boden Narvik.
Sen vore det roligt veta om du är ättling till
Carl Johan Eichwurzel,samtidigt som jag efterlyser
fler av dessa personer

2003-04-03, 11:15
Svar #18

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Allan,
 
Tyvärr inte släkt med Carl Johan. Vore kanske kul.  
 
Lena

2003-09-23, 09:44
Svar #19

allan eichwurzel

Angående Hans Zacharias.
Olika uppgifter vill göra gällande att han kom till Sverige 1688.Vad jag förstått finns hans namn antecknat i Jönköping detta år.
Men jag är helt övertygad om att detta är inte det år han kom hit.Han borde ha kommit flera år tidigare,eftersom han 1688 verkar ha hunnit bli etablerad i landet genom sina affärer i olika sammanhang.
Jag efterlyser mer detaljerade upplysningar om när han verkligen kom hit.Och vad var det verkliga syftet med hans flyttning.Var det affärer,äktenskap,eller ren flykt undan fodringsägare?

2003-10-08, 13:07
Svar #20

allan eichwurzel

Har gjort kontroll med olika myndigheter i Lybeck men där är namnet HansZacharias Eichwurzel okänt.
Inte heller verkar det som om vår släkt skulle haft eller har sina rötter i den regionen.Inga spår av namnet finns i dag att finna.Kan ju vara så att alla handlingar har blivit förstörda under alla de krig som härjat i landet.Nazisterna förstörde ju allt som inte var enligt deras teorier,det kan ju vara förklaringen.

2012-03-01, 13:53
Svar #21

Utloggad Åse Nord

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2022-09-25, 19:33
    • Visa profil
Hej.
Min svärmor är dotter till Emma Carolina Amalia Eichwurtzel gift Johansson. Emma föddes 1888-03-20 i Bräkne-Hoby.
Föräldrar var Bror Carl Alfred Eichwurtzel och Anna Maria Persson.

2018-03-08, 13:07
Svar #22

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Jag gjorde häromdagen en upptäckt jag borde ha gjort för länge sedan. Det var i boken "Kalmar och kalmarbor på 1600-talet" av Gunnar Håkansson, som jag tyckte jag hade studerat ganska ordentligt. Nu upptäckte jag att Hans Zachrisson Ekwurtzels föräldrar finns med där (s 161). Fadern måste vara Zacharias Hansson, som avlade borgared som handelsman 1665 30/1 och nämns "salig" 1671 9/8. Löftesman för honom var bland andra hans svärfar Claes Franck. (Detta finns i Kalmar rådhusrätt och magistrat.) Modern var ju som jag redan visste dotter till denne. I den nämnda boken omtalas hon som Christina Franck, men också att hon i sitt andra gifte var gift med Gerhard Nilsson och fanns med på deras gemensamma gravsten i Kalmar domkyrka. Men där heter hon Catharina Franck, och så heter hon också i Kalmar dödbok (död 1715 5/12 i Kalmar). Uppgiften om Christina Franck och om Zacharias Hanssons död sägs komma från Westrinska samlingen i Kalmar museum, som jag ännu inte har undersökt. Detta bör ju leda till att Hans Zachrisson Ekwurtzel var född i Kalmar, liksom troligen hans mor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna