ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elsa Christoffersdotter ev Bruhn?  (läst 156 gånger)

2024-04-25, 09:24
läst 156 gånger

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
I Nils Lindbergs bok om Stångenäs-släkter del 1 Bro socken står att Hans Davidsson i Ed och Näverkärr är gift med Elsa Christoffersdotter ev Bruhn.
Jag försöker verifiera detta, men hittar bara Elsa med förnamn i mantalslängden alt står hon som änka.
På Geni utan källor anges Elsas fader vara Christoffer Bruhn, som till Claus Bruhn, men Christoffer finns inte i några källor som jag kan hitta!
Uppgiften om Bruhn ska tydligen komma från apotekaren Gunnar Hagenstehn i Lysekil 1983, men andra källor ger inte Nils Lindberg.
Jag tror inte på Bruhn spåret, alldeles för mycket osäkerhet.
Är det någon som är duktig på norska mantalslängder och domböcker? Var hittar man dom?
Som referenser står mantalslängder för åren 1610-1644 och dombok 1650, finns inte i AD eller SVAR.
Sen en referens till domboken 1680-04-03 från häradstinget i Broberg, som jag inte hittar?! i AD eller SVAR.
Domböcker finns till 1661-1675 och från 1681 och framåt!


Har funderat lite:
om Christoffersdotter är rätt "efternamn" skulle hon kunna vara dotter till Christoffer Pedersen Rytter?? 
Jag har absolut har inga belägg för detta men Hans Davidssons far David Jörgenssen var gift med Anne Pedersdotters man Christoffer Alfssens änka Elline Olufsdotter? Krångligt!! men han fick tydligen använda gården Ed efter henne (Anne), och släktingar eller släkt till släkten? har ju gifte sig förr.
Jag har inte koll på om denna Christoffer fick några barn, han flyttade tydligen till Sarpsborg  runt 1580?
Kopplingen kan vara långsökt. Elsa är född runt 1600 eller lite tidigare, Hon dog mellan 1675-1679, står i mantalslängden för Näverkärr år 1675.
Någon som hittat några referenser till henne eller har några funderingar på detta?
Spåret med Bruhn för Elsa känns också långsökt. Ingen Christoffer Bruhn har dykt upp med källor!  bara spekulationer.
Hälsningar Anna-Lena

Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2024-04-25, 20:26
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5150
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 07:20
    • Visa profil
Domboken har du i alla fall här: https://app.arkivdigital.se/volume/v3556?image=130  hustru Elsa i Näfwerkier nämns på sidan 69
 
"...huilke woro öfwerwarandes enär Hans Andersson betalte penningarne, till hustru Elsa i Näfwerkier, och samma tijdh fordradhe han sijn handskrifft igen, af hustru Elsa, effterdy han då resten betalte af penningarne, huartill hustru Elsa swaradhe, at huar den handskrifften finnes, effter denna dagh, skall han wara döödh och machtlöös... "

2024-04-26, 09:04
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:04
    • Visa profil
Tack Kalle,
Där har jag inte letat!

Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2024-04-26, 11:51
Svar #3

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1312
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 14:03
    • Visa profil
Hej,

Kan kyrkoherde Christophorus Svenonis Brunius ha något att göra med den Christopher Brun, som du söker Anna-Lena?

Mer information finns på adelsvapen.com om adliga ätten Broman nr 1166.

Länk (se Barn: / Barn: i TAB 1):
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Broman_nr_1166

Det kanske finns mer information i någon volym i Riddarhusets arkiv.
På ArkivDigital finns en hel del av Riddarhusets volymer tillgängliga.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Tänk på att Elsa är en variant av namnet Elisabet...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna