ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Aronsson i Gamlarp.  (läst 144 gånger)

2023-09-01, 17:00
läst 144 gånger

Utloggad Anita Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 19:08
    • Visa profil
Hej!
Undrar om någon känner till Måns Aronssons ursprung? (Prästen skriver Aaronsson)  Han bor i Gamlarp då barnen föds:
Anders 1692
Kirstin 1694
Sara 1698
Maria 1702
Sven 1705
Israel 1709
Maria 1713


Jag vet inte varifrån han kom, men har en teori:


Aaron är ju inte så vanligt namn, men det finns en i Ingarp (= Ingarpsberg, Ingsberg) med hustru Ingrid i mantalslängd 1657.
I mtl 1682 och framåt finns i Ingarpsbergs torp Aron med hustru.


Aaron på Ingarpsbergs torp dör 1689-03-04. I mtl för år 1690 är Aron borta, ersatt med Måns, dräng och moderen.


I mtl 1694 heter Ingarpsbergs torp Aronstorp.


I katekisationslängd 1691-1694 finns i Aronstorp: Änkan Ingrid och Måns med hustru Ingrid. (Stämmer bra med "min" Måns eftersom han vigs med Ingrid Andersdotter 1691.)


När Måns Aronssons mor avlider i Gamlarp 1705-02-26 framgår att hon heter Ingrid Månsdotter.


När Måns dör 1719 anger prästen hans ålder till 52 år. Innebär att han är född ca 1667.


Hoppas någon kan bekräfta eller förkasta min teori om att det är denne Aron som är Måns far.


Mvh Anita Carlsson


2023-09-01, 18:48
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 981
  • Senast inloggad: 2024-05-18, 22:29
    • Visa profil
Har inget svar på frågan om var Måns Aronsson kommer ifrån, men kan underrätta hur den frågan kan besvaras genom forskningsförfarande.

Det är när släktforskningen inte längre går på räls och det inte är att köra på, som den blir forskning i dess ords rätta benämning. Det roliga börjar.....

Börja med att skriva av hans samtliga barns faddrar, eftersom den arbetsmetoden går inte att undvara, för om föräldrarnas släktingar finns boende på tillräckligt nära håll står de nämnda som faddrar.

Nästa steg är att läsa och skriva av Mantalslängden under hela Måns Aronssons tid där han bor.
Den som är skriven före hans tid är av intresse, ifall han tar över efter hans föräldrar eller svärföräldrar.

Nästa steg är att undersöka Jordeboken för att se vilken ägandeform Hemmanet har.
Det finns ett Hemman Gamlarp som är ett Skattehemman, vilket innebär att bonden själv är ägaren.
Är han brukare av detta Hemmanet så är nästa steg att läsa Häradsrättens Dombok, ev. Småprotokoll, för han har då antagligen köpt Hemmanet utom börd eller ärvt det och löst ut övriga arvingar.

2023-09-01, 19:10
Svar #2

Utloggad Anita Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 19:08
    • Visa profil
Tack för svar.
Det mesta av detta har jag redan gjort. Han tar inte över gården efter sina föräldrar, men jag får kolla domboken. Du har helt rätt i att det är roligast när man får lägga ner lite extra möda.
Tog en chansning om någon annan kanske redan visste.
Mvh Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna