ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp SE/VaLA/00245/AI/7 1827-1832  (läst 108 gånger)

2023-12-13, 15:14
läst 108 gånger

Utloggad Hans Thimell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 16:14
    • Visa profil
Hej!
I ovan husförhörsbok bild 30/sida 42 finns en anteckning till höger för familjen i soldattorpet i Ryd:
Jonas Rask
H. Carin Bengtsdotter
S. Johan Peter
D. Johanna
S. Johannes


Jag kan se att det står något om För... med boningsställe? men vad står det först?
De är ju strukna och jag kan inte hitta dem i nästa Hfb så även tacksam om någon har en aning om vart de tog vägen?


Enligt uppgift från annan forskare så skall Carin Bengtsdotter ha gått bort 1827 (vilket saknas stöd för i ovan Hfb) och Jonas 1840 (i Markaryd) men dessa år saknas ju i Markaryds kyrkböcker.


Mvh
Hans Thimell
 


2023-12-13, 15:24
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6959
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det står "Förser sig med Boningsställe".

De finns också på s. 610 i samma bok. Där är Karin noterad som död, men utan datum.

Jonas och barnen finns på uppslag 286 i nästa hfl (AI:8 ).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna