ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Solvarbo: Mats Persson född 1682 och hh Anna Andersdotter född 1678  (läst 471 gånger)

2020-03-22, 14:27
läst 471 gånger

Utloggad Håkan Ljusteräng

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 09:54
    • Visa profil
Hej Gustafs och Stora Tuna!
Jag håller på att förtvivla i mitt sökande efter tidiga levnadsår för, och anfäder till, min mf ff ff ff Mats Persson f 1682 och hh mf ff ff fm Anna Andersdotter f 1678.
De bodde i Solvarbo, Gustafs vid sin död 1763 respektive 1762 enligt Gustafs AI:6, 1’a avdelningen, s 89.
Mats Perssons död finns i Stora Tuna C:6 bild 279 sista raden och
Anna Andersdotters död finns i Stora Tuna C:6 bild 256 rad 20.
Någon födelsebok för Gustafs och Stora Tuna för åren 1678 och 1682 verkar inte finnas.
Inte heller hittar jag dem i tidigare hfl än Gustafs AI:3 sid 37 (1727-1731) och 132 (1732-1736).
Jag har letat i Gustafs AI:1, Gustafs AI:2, Gustafs OIa:1 men även i Stora Tuna AI:1, Stora Tuna AI:3 (Stora Tuna AI:2 innehåller endast uppgifter om Stora Tuna Ovanbro och inte Gustafs).
Mats Persson och Anna Andersdotter måste ha gift sig någon gång mellan 1700 och 1713 eftersom deras son Anders Matsson (min ana) är angiven född 1713, men jag hittar dem inte i vigselböckerna för vare sig Stora Tuna, Silvberg eller Säter för den angivna tiden.
Jag har även plöjt igenom Sven-Eric Dahlgrens publikation ”Enbacka Capellag, Stora Tuna, Christinge barn, Brudefolk, Begrafne lik mm, 1600- och början 1700-talet”.
Ja, det här var en krånglig undran, men ändå: finns det någon därute som ser det jag inte ser  :'( ?
Hälsningar från Håkan Ljusteräng i Säter  :D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna