ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Billsten  (läst 42 gånger)

2024-02-12, 13:42
läst 42 gånger

Utloggad Jens Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 07:19
    • Visa profil
Försöker få lite info om släkten Billsten från Ryd (Skövde).
En anfader till mig är Jonas Billsten skogvaktare och gift med Hedvig Berg.
Jonas ska enl hf vara född i Ryd 1722.
Vilket jag inte hittat. Han dog 8 jan 1791 i Slättäng i Sandhem 70 år.
Far Anders Nilsson mor Ingeborg Pehrsdotter.
Har hittat en Jonas f 25 sept 1726 i Ryd med far Anders Nilsson Mölnare i Mellomgården.
Har hitta ytterligare barn till Anders Nilsson på samma gård.
Erik 29 jan 1710, en namnlös 6 maj 1715, Nils och Pehr 13 dec 1719.
Pehr nämns sedermera som Rådman Petter Billsten vid vigseln 1768 och i d-boken 26 sept 1796.
Där oxå hans far Anders Nilsson.
Har hittat vigseln på Anders Nilsson och Ingeborg Pehrsdotter dec 1709
(han från Mellomkvarnen hon från Svenningsgården)
Nu är frågan om det är rätt Jonas (Billsten) som är född 1726.
Har inte hittat vigseln Jonas och Hedvig Berg (f 22 sept 1730 Käpplunda Skövde)  .
Hedvig dog 24 mars 1761 i Käpplunda fick där en son Anders Gustav f 26 sept 1759.
Jonas gifte sen om sig med Maria Stina Wolcker och bodde kvar några år flyttade senare till Varnhem.

Tacksam om någon har ytterligare info om framför allt Jonas eller annan info som styrker eller kan ge mig ledtrådar så jag kommer vidare.
En annan historia är Hedvig Berg vars far är Mattias Berg Kvartersmästare gift med adliga Catharina Christina Håfvudskått vars mamma är av adliga släkten Papegoja.

//Jens


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna