ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stiernblad  (läst 86 gånger)

2024-05-04, 01:11
läst 86 gånger

Utloggad Gunilla Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 353
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 22:05
    • Visa profil
Hej,

Jag läser i Skånska slott och herresäten av Sylve Åkesson följande:

Hakvin (Hack) Hansson adopterades av styvfadern och fick dennes namn Stiernblad. Den närmaste anledningen härtill sägs ha varit att kung Fredrik I blivit så intagen av denne unge mans raskhet, att han beslöt utnämna honom till hovjunkare. Ett hinder härför var dock att han var ofrälse, varför kungen övertalade Stiernblad till adoptionen.

Är det någon som vet var man kan läsa mer om denne Hakvin Stiernblad. Jag undrar om han blev Fredrik I:s hovjunkare.

Tack på förhand,
Gunilla

2024-05-04, 09:01
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2616
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 16:11
    • Visa profil
Det framgår ju lite längre fram i Sylve Åkessons text (min kursivering):

" Hakvin Stiernblad hade gjort militär karriär och var en tid ryttmästare i hessisk tjänst. Genom sitt giftermål med Maria Sophia Beck-Friis fick han Torup och bosatte sig där. Därefter tog han tjänst vid hovet och blev kammarherre och överceremonimästare.

Här anges inga årtal för hovtjänstgöringen. Enligt www.adelsvapen.com ska han ha utnämnts till kammarherre 1745 och överceremonimästare 1748, alltså under Adolf Fredriks tid på tronen:
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Stiernblad_nr_1370

Inga uppgifter om att han skulle haft någon tidigare tjänst vid hovet. Enligt wikipedia var hovjunkare en hederstitel som inte behövde ha något att göra med vistelse vid hovet. Om Stiernblad faktiskt fick den titeln vet jag inte - det kan noteras att Åkesson skriver att anledningen "sägs ha varit".

2024-05-04, 22:54
Svar #2

Utloggad Gunilla Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 353
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 22:05
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen och för de jättebra länkarna!
/Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna