ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torpen Weimar och Filipsdal  (läst 97 gånger)

2024-05-05, 18:14
läst 97 gånger

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-05-13, 15:15
    • Visa profil
Hej!
Jag är intresserad av om någon vet om det finns något kvar efter torpen Weimar och Filipsdal (Yxnerum). Min farfars mor Johanna Johansdotter bodde i dessa två torp på 1870-talet. Hon var då ensamstående med ett barn. Det ser ut som att hon bott i Weimar tillsammans med andra kvinnor varav en del hade barn. Det skulle vara intressant att veta om detta torp Weimar var någon slags fattigstuga eller om kvinnorna slagit sig ihop själva och hyrt torpet gemensamt.
Jag och min syster som släktforskar och gör en släktbok tillsammans tänkte resa i förfädernas spår. Vi planerar då att försöka hitta bland annat dessa två torp eller var de låg. Jag har hittat ställena på karta. vet någon om det finns synliga rester. Weimar stod som fornlämning så jag antar att det finns någon skylt eller markering. Hur är det med Filipsdal?
Hälsningar
Gabriella Cikala




2024-05-05, 21:38
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22041
  • Senast inloggad: 2024-05-18, 18:18
    • Visa profil
Hembygdsföreningen kan säkert hjälpa dig:
https://yxnerumshbf.se/
Hälsar vänligen
Maud

2024-05-05, 21:47
Svar #2

Utloggad Kjell Ljung

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 14:25
    • Visa profil
På kartbild.com/#16/58.3001/16.2446/0x10 (karta från omkring 1900) finns både Weimar en byggnad norr om Vegalla gård och ca 3 km öster ut Filipsdal tre byggnader under Gobo markerade. På en modern flygbild finns inga spår av byggnader. I skogen vid Filipsdal finns några lövträd som kanske kan vara ett tecken från gammal bebyggelse.
Lycka till med letandet!

2024-05-06, 13:40
Svar #3

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-05-13, 15:15
    • Visa profil
Tack för informationen/Gabriella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna