ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mohedas äldsta födelsebok. Märkliga noteringar  (läst 130 gånger)

2024-04-14, 14:16
läst 130 gånger

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Hej!


Är det någon som förstår sig på den äldsta födelseboken för Moheda? I samtliga fall står barnets förnamn samt för det mesta ett patronymika och gårdsnamnet.
 
Men i något fall står där bara barnets förnamn och gården. Därpå följer faddrar följt av ett par mansnamn och därefter "hust" följt av kvinnonamn. Vad jag kan utläsa får man vare sig det fulla namnet på vare sig fadern eller modern.


För att uttrycka sig drastiskt: var prästen lite dum i huvudet? Eller är det jag som är det?


Ett exempel:

 s. 24 år 1700 "22. Britta j Östergl i Rydh föddes d 25 oct. kristnat d 29 dito Faddra (fadder?) Måns Pehrsson Per Månsson Pehr Andersson hust: Agnitta Månsdotter Karin Månsdotter Margitt Nilsdotter"


eller som i mitt "fall":


s 25 1701 "Gustaff Jonsson i Svensgård och Vegby född den 13 martij döpt den 17 fad: Jöns Ericksson, Jöns Jönsson, hust Anna Flint, Karin Nilsdotter"


Trodde ett tag att Jöns Eriksson var far och Anna Flint mor, men efter att ha läst de andra notiserna inser jag att det är faddrar som avses.




Mvh



2024-04-14, 15:31
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 15:26
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man kan inte beskylla prästen för att ha slösat på bläcket...  :) Dessa födelsnotiser är inte överdrivet upplysande, men det är dessvärre helt normalt för de äldsta kyrkoböckerna.

Av 'din' notis vet du alltså att Gustaf Jonsson föddes i Vegby Svensgård. Därmed vet du att fadern måste vara Jon i samma gård. Då får du använda andra källor för att hitta Jons patronymikon.

Och att moderns namn inte står i gamla födelsenoteringar är dessvärre mycket vanligt, också när faderns fulla namn är utsatt. Också hennes namn får du alltså använda andra källor för att hitta.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna