ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker anor från släkten Berg och Eriksson i Piteå  (läst 639 gånger)

1999-07-02, 16:48
läst 639 gånger

Susanne Hammoud

Hej! Jag undrar om det finns någon som har släktforskat i min släkt : Berg från Borgfors eller Eriksson från Porsnäs, Norrfjärden i Piteå Kommun ?
Min mor heter Sylvia Linnéa Andersson(Född Berg)1937-03-25.Min mormor hette Beda Linnéa Berg-Eriksson(Född Eriksson)1913-1998.Hon arbetade som tjänsteflicka.  
Min morfar hette Karl Elof Berg (1901-1942).Han arbetade som skogsarbetare och flottare på Piteälv.  
 De bodde i Borgfors där de fick barnen Sylvia (min mor)1937,Ulla 1938,Iris 1940 och Sune(1942-1976).
Min mormors mor hette Johanna Matilda Bajonett-Eriksson-Nilsson(Född Lund)1882-1973 och min mormors far hette Fredrik Olov Eriksson(1880-1923). Han arbetade som vägarbetare och de bodde i Porsnäs, Norrfjärden. Min mormors mor fick 9 barn :Beda(min mormor), Frida (Lundberg),Greta (Nyberg) ,Inga (Bergström), Elsa (Widell), Doris (Sjöberg-Kirsch) samt Anna, Emma och Fredrik. Dessa tre dog som små i olika sjukdomar.
Min morfars far och mor hette Karl(1875) och Vendla(1878-1955)Berg. Karl arbetade som bonde. De bodde i Borgfors och fick 7 barn: Elof(min morfar), Sven, Axel, Evert, Helga(Dahlkvist), Sally(Nyström) och Syrena(Lundkvist-Olsson).
Min morbror Sune släktforskade på mormors mor och kom så långt som till Belgien till vallonerna. Men efter hans död så försvann hans forskning spårlöst.Det skulle vara roligt om någon i släkten hade släktforskat och ville dela med sig av sina forsknings resultat.Vi har aldrig haft någon närmare relation i släkten efter min morbrors död 1976. Samt att min morfar dog samma år som morbror Sune föddes. Jag känner mig rotlös och jag skulle vilja veta lite mer om mina rötter. De finns ju trots allt inom mig, genetiskt. Tack på förhand!
Med Vänliga Hälsningar
Susanne Hammoud
suzzie_30@hotmail.com
(Skriv gärna till min privata e-mail adress)

2000-05-14, 14:26
Svar #1

Sivert Svensson

¨Hej!Har någon forskat i släkten Granqvist i Piteå lfs.Jag har trådar till Erik Anton Granqvist född 1857-04-18 Piteå lfs.

2002-09-27, 20:16
Svar #2

Minette Eriksson

Hej Susanne!
Jag ser att det är länge sedan du gjorde inlägget,
jag kan ingenting om släkten men är barnfödd i  
Stridholm inte långt från Borgfors. I Borgfors fanns det en Helga Dahlkvist, dom hade flera barn
säkert finns en del kvar i Piteåtrakten.  
I Arnemark fanns en Sally Nyström (mattant på
skolan). Detta kanske är uppgifter du redan känner till men i alla fall lycka till.
MVH Minette Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna