ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Jonsson Pilås Norregård Sjösås  (läst 68 gånger)

2024-02-12, 15:53
läst 68 gånger

Utloggad Inga-Lill Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-05-21, 22:24
    • Visa profil
 Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med Anders Jonssons föräldrar och ev. syskon. Anders Jonsson är född c,a 1673 på för mig okänd ort. Han gifter sig omkr 1700 med Elisabet Månsdotter beräknad födelsetid 1672 daterad på hennes dödsdatum
 1739-03-02 i Pilås Norregård, där hennes ålder uppges till 66 år. Anders dör 1747-07-27  omgift med Maria Gudmundsdotter i sept.1739.
Anders och Elisabet kom med sin familj till Sjösås  omkr 1720 från Eke bossgård. Det finns bara en Hfl för Eke från 1717.
Jag vet inte vad barnen är födda. eller när för de flesta.
Min ana är Johan Andersson född 1700-1778. Han gifter sig 1726 i Dädesjö med Ingrid Månsdotter 1710-1775. Hon kommer från Älmeshult Norregård i Granhult. De bor iSlähna  Dädesjö hela sina liv
De övriga barnen är Ingiär Andersdotter gift 1734 med Nils Eriksson Sjöatorp , Dädesjö, Jon Andersson gift 1737 med Maria Månsdotter, Ingeborg Andersdotter gift 1736 med Sven Pärsson i Lidboholm, Daniel Andersson1705-1743 gift 1730 med Elsa Johansdotter -Löfgren ej gift i Sjösås, Karin Andersdotter f 1708 gift 1739 med Jon Jonsson i Brännaryd Ramkvilla.
Jag vet att Sven Lidholm har gjort en noggrann forskning på Pilås by, som är digitilaserad av Anders Eklund och skänkt till Kronobergs Genealogiska förening, men den kan jag ej ta del av när jag inte är medlem i föreningen. Jag hoppas att någon släktforskare i Sjösås har någon information så att jag få lite mera uppgifter. Jag inser dock att det är oerhört svårt, då kyrkböckerna är väldigt svårlästa och inte så noggrant förda.
med vänliga hälsningar från Inga-Lii

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna