ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En vigselnotis  (läst 1048 gånger)

2004-01-05, 10:26
läst 1048 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11059
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 19:25
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Vad står det mellan Israel Olufsson och hans brud. Tänkte fler kunda se dessa ord utan att först ha läst sammanhanget.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-05, 11:48
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det ser ut som 'utan järn'. Var Israel i bojor, men befriades från dem för tillfället?
 
Vänligen,
 
Heikki Särkkä

2004-01-05, 12:39
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Olle!
 
Jag är så gott som säker på att det står won järn. Jämför man hur samma skrivare har skrivit u så har han aldrig glömt den lilla kroken ovanför, så varför skulle han göra det här? w-et är också av en ganska vanlig typ som jag ofta sett i 1600-talsskrifter, och om det skulle vara ett t så skiljer det sig betydligt från alla andra t på sidan, som t ex i Brijta (ovan).
 
Mvh//
Lotta

2004-01-05, 14:28
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Lottas argumentering låter trovärdig. Vad betyder won här?
 
Mvh
 
Heikki

2004-01-05, 15:49
Svar #4

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Har nu läst en hel del i räkenskaper, sockenstämmor och märkliga händelser i kyrkoboken - prästen som fick braxen, ryttaren som inte fick hederlig begravning - för att bekanta mig med Olof Brandts stil. Och här är några 'won järn'-funderingar.
 
Den typ av 'w' med krok uppåt som Lotta nämner, ser man ju hos en del skrivare, men jag har inte sett den typen här. Så jag är rätt tveksam till att det står 'won'. Och i 'utan' stämmer varken 'u' eller 't', så det är det knappast heller.
 
Ett 'd' som första bokstav i ordet är en (svag) möjlighet. Då inte riktigt i den form initialt 'd' vanligen har här. Första ordet skulla då kunna vara 'den'.
 
Ordet under 'won järn' är 'Lislekut', och har ändrats. Kan detta även drabbat 'won järn'? Kroken i 'w', kommer den från 'L'?
 
Det som borde stå efter Israels namn i brist på ort är t.ex. dräng, änkling, den yngre, båtsmansnamn, yrkesnamn. Inga lösningar - vad står det?
 
mvh Lennart

2004-01-05, 17:15
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11059
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 19:25
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eftersom  flera verkar ha tillgång till originalstället - det var kanske inte så svårt att räkna ut  - lägger jag ut GID 199.36.83200, så att närmare bokstavsjämförelser kan göras.
Tacksam för alla synpunkter! Och det är ju inte jag som har hittat noteringen - som ni säkert vet ..., men jag tycker fler kan få ha ett ord med i laget.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-05, 17:17
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Här är en bild på en liten större del av sidan där ovanstående vigselnotis finns med.

 
Det finns ett w som är snubblande nära det som eventuellt finns i won, och det är i Swensson längst ner till vänster. Jag tycker det verkar som om skrivaren ändrar stil lite beroende på om han skriver en sammanhängande lång text eller enstaka notiser. Se även hur ordet med skrivs olika i bara dom fem notiserna i oktober. Till och med stavningen är ändrad från gång till gång.
 
Lägger in en bild till från kyrkoräkenskaperna av samma skrivare där ordet win har ett nästan likadant krok som i det möjliga won.

 
Att det skulle vara ett d i början av ordet i vigselnotisen tror jag inte, jag har inte sett något d alls som ens liknar det i så fall.
 
Sen måste jag säga att det var spännande att gå igenom allt han skrivit om märkliga händelser och en del saker i kyrkoräkenskaperna. :)
 
Mvh//
Lotta

2004-01-05, 18:47
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Var det möjligt att skriva von som won? Nog kunde väl prästerna så mycket tyska att de borde veta att det ska vara ett enkel-v?  
 
Kan det inte vara ett enkel-v helt enkelt? Bokstaven skiljer sig mycket från det w som finns i ortnamnet wråka på raden ovanför.

2004-01-05, 19:00
Svar #8

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Jo, visst ändrar han stil rätt mycket, liksom stavning. Och jag måste erkänna att något 'd' som det jag diskuterade ovan har jag inte sett här. De flesta 'd' i början på ord är likartade och normala, med viss variation. Men det kan ju inte varit så lätt med dåtidens pennor, bläck och miljö. Det var mest en fundering om uppåtkroken kanske kunde komma från någon annan bokstav.
 
Men 'w' känner jag mig fortfarande lite tveksam till. Mest för att nästan alla w han skriver är lika, ser ut som w i wråka i raden ovanför Israels. De har nån gång en tydligt sluten ögla, (Lottas ex) men den går inte så långt upp ovanför raden som i 'won järn'. (Nån gång ser man en hand, som nära enbart har w med sluten och upphöjd ögla. Det kan då ge ett lite märkligt intryck).
 
Men jag vill inte driva detta, jag har inget vettigt alternativ till 'won'  
 
mvh Lennart

2004-01-05, 19:49
Svar #9

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:05
    • Visa profil
Hade det varit fråga om substantivet järn borde det vid denna tid ha skrivits jern.
(Jfr Jernkontoret, Sixten Jernberg, etc).
Han kanske var utan går?n?

2004-01-05, 21:31
Svar #10

Olle Hörnlund (Harverjan)

Jag vet inte vilken denna tid är, men 1655 skriver man i Kyrkboken för samma Socken(GID 199.35.59500) von Järn med ä.
 
MVH
Olle

2004-01-05, 21:34
Svar #11

Olle Hörnlund (Harverjan)

Fel av mig, inte samma socken men grannsocknen som hade samma präst om jag inte är fel ute.
 
MVH
Olle

2004-01-05, 22:46
Svar #12

Olle Hörnlund (Harverjan)

Inlägg i samma ämne med lite bakgrund Olof von Jern, f. c:a 1653, Smålänning, soldat
 
MVH
Olle

2004-01-06, 00:51
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
Är inte insatt i von Järn-diskussionen i sin helhet men, vill hävda av min erfarenhet av 1600-talsskrifttydning, att det faktiskt står won järn och inget annat efter Israel Olofsson i vigselnotisen ovan.
Kan någon förklara varför han inte kan ha detta namn?    
Jag tror knappast att von har någon anspelande på adelsepitet/frälse utan helt enkelt råkar vara ett mycket udda knekt-/båtsmansnamn eller möjligen ett äldre kvarlevande utländskt släkttillnamn (där von då anspelar på tyskans ifrån). Namnskicken i äldre tider är mer komplicerat än vad vi i förstone tycks tro. Vissa släktmedlemmar kan benämnas med ett tillnamn medan det överhoppas i vissa generationer, för att återkomma i en senare generation - således är det ibland vanskligt att tala om släktnamn eller familjenamn i äldre tider.

2004-01-07, 17:14
Svar #14

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Tror också att det står won.
Se w i haffwer i Mathias vackra kartbeskrivning under läshjälp: Småland Fagerhult idag, ur vilken jag saxar nedanstående bild.

2004-01-07, 20:13
Svar #15

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Bengt-Göran, wisst skrivs w så ibland, helt ok. Det var bara jag som tyckte ... etc, se ovan . Olle, du tycks inte få någon annan tolkning här än 'won järn'. Jag tycker Niclas id? om ett udda knekt/båtsmansnamn är intressant. Uppe (från Eds horisont) i Östergötlands skärgård har jag stött på skepparen Erik Knutsson von der Zee i Espholm (1690-tal), som ju knappast är släktnamn.
 
mvh Lennart

2004-01-08, 10:44
Svar #16

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Kanske en dum fråga i detta sammanhang från en nybörjare, men varför står inte hans ort/hemvist med som det gör på övriga?  
 
Jag som inte är någon van läsare av så gammal stil skulle i första hand försöka tyda orden så de får relation/samband med en platsangivelse  eftersom övriga rader handlar om detta, tex utsocknes. Nu kan tom jag läsa att det inte står just utsocknes på denna rad men det kanske finns andra uttryck som passar bättre in??

2004-01-08, 12:43
Svar #17

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det är nog så att ibland skrivs inte hemvisten ut. Se notisen längst ner på bilden som Lotta visar. Just på soldater brukar också hemvisten saknas och därför är kanske Niklas antagande inte så långt ifrån.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna