ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elisabeth Målares släktskap med Mosis Brita  (läst 428 gånger)

2023-04-23, 18:08
läst 428 gånger

Utloggad Solveig Thörner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2023-06-08, 12:12
    • Visa profil
Har olika uppgifter på hur Elisabeth Målares släktskap till Mosis Brita ser ut. I Jan Guillous bok Häxornas Försvarare står det att de är systrar som bägge brändes på bål.

I Geni har jag hittat dessa uppgifter, och då är de alltså svägerskor:
Moses Andersson f. ca 1610 i Gärde, Ström. Statstjänare i Härnösand. Gift med Brita Larsdotter f.1604 i Härnösand. Brita Larsdotter Målares var dotter till Lars Målare f. ca 1580 i Risbäck, Anundsjö, d. 1629 i Elbing, Preussen, Tyskland. Mor Kirstin NN f. ca 1580.                                                                                  Britas bror borgare, målarmästare Christoffer Larsson Målares f. ca 1620 i Härnösand, d. ca 1671 i Härnösand, gift med Elisabeth Målares f. 1614 i Säbrå, Ångermanland, d. 1674-11-18 i Härnösand.

Är det någon som vet hur släktskapet ser ut?
Vänliga hälsningar Solveig   

2023-04-24, 06:40
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6974
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 09:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Du verkar ha svaret själv. De är svägerskor. Annars finns det ett antal faktafel. Jag har ca 1607 som födelseår på Brita Larsdr. Källor: trolld-pr, RR 1660 9/2 §1. Och inte född i Härnösand utan på Kalknäs 1 i Boteå. Lars Målare också född där 1581. Han levde ännu 1642, då som bonde på Näs 5:1 i Nordingrå. Det är svårt att verifiera din uppgift om att Elisabet skulle vara född i Säbrå om du inte vet byn hon skulle komma från.

2023-04-24, 16:05
Svar #2

Utloggad Solveig Thörner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2023-06-08, 12:12
    • Visa profil
Då är de alltså svägerskor som jag trodde. Vad Elisabeth Målares hette som ogift och var hon kom ifrån går väl tyvärr inte att få reda på antar jag.
Ett stort tack och vänliga hälsningar :) Solveig

2023-04-25, 06:36
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6974
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 09:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Pga. av att de två kända sönerna hette Lars och Per har jag antagit Persdotter, men så länge faderns identitet är okänd är antagandet ganska värdelöst.

2024-04-27, 14:09
Svar #4

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 12:16
    • Visa profil
Detta var spännande på många vis, bland annat för att Moses Andersson tangerar min forskning om släkten Blix.

Kan du berätta mer om Brita, Moses och deras barn, Per? I Georg Hanssons sammanställning över familjer i Ström nämns en son Petrus Hernæus. Hör även Lars (f. ca 1640) och Erik (f. ca 1642) Mosessöner, som du har med i registret över trivialskole-elever söner till denna Moses?

Hur framgår det att Brita är syster till Kristoffer målare?

2024-04-27, 15:55
Svar #5

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 12:16
    • Visa profil
Jag stavar mig igenom protokoll från kommissorialrätten i Västernorrland ang trolldomsväsendet, Härnösand sid. 21 och flera följande där målen mot Brita och Elisabet tas upp. Där omnämns de som systrar, och det står uttryckligen på sidan 38 att deras mamma varit beryktad för trolldom.

I målet mot Brita tas även upp att Britas moster, Brita i Åsäng, Nordingrå, hade haft trolldomsrykte.

Senare rättelse:
Vittnesmålet om en moster Brita i Åsäng, Nordingrå, redovisas ihop med vittnesmål om att Moses Brita var dotter till en kvinna som som tidigare skall ha blivit rannsakad för trolldomsbrott, men denna Brita i Åsäng var inte Britas moster, utan moster till en Karin, som bör vara identisk med pigan Karin Larsdotter, en annan av de anklagade kvinnorna.

2024-04-29, 15:43
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6974
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 09:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar

ANSEDEL  Märit Erichsdotter


Märit Erichsdotter
* 1602 Åsäng 2:1
† 1674-11-18 Härnösand


  Fam:
  Lars Olofsson Sågare * cirka 1600 Husum 2:1
  g:
     Nn * cirka 1620 Utansjö 1
     Per * cirka 1630 Utansjö 1
     Matz * 1630 Utansjö 1
     Karin * 1634 Utansjö 1 † 1674-11-18 Härnösand

Märit har alltså en syster Brita som anklagas för trolldom både 1670 (db 1670 vt) och vid trolldomsprocessen i Nordingrå 1675 (nr 31). Men hon är f.ö. okänd liksom vem hon skulle ha varit gift med.

2024-04-29, 17:35
Svar #7

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 12:16
    • Visa profil
Tack, Per!

Kan du hjälpa mig vidare med Moses Andersson och hans hustru Britas familj? Baserat på protokollen från kommissorialrätten i Västernorrland ang. trolldomsväsendet bör Moses Brita vara en äldre syster till målarens Elisabet. Det framgår även att Brita hade en ogift dotter Kerstin Mosesdotter som var 28 år 1674, det vill säga för runt 1646,

I din sammanställning av trivialskoleelever har du dessutom med tre Mosessöner i rätt ålder, som jag gissar hör till familjen och vad som förefaller vara Moses och Britas sonsöner.

Det ger dessa barn och barnbarn för Brita och Moses:
  • Lars Mosesson född ca 1640 (elev i Härnösand, sen borgare i H).
    Lars troliga söner:
    • Per Larsson Beckman, född ca 1678 (elev i Härnösand, sen borgare i Härnösand)
    • Moses Laurentii Beckman, född ca 1680 (elev i Härnösand)
  • Erik Mosesson född ca 1642 (elev i Härnösand)
  • Kerstin Mosesdotter född ca 1646 (vittnade för sin mor och var själv anklagad för trolldomsbrott 1674)
  • Petrus Mosis Hernæus född ca 1655 (student Uppsala 1678, kollega i S:a Klara i Stockholm, död 1687)
På Geni uppges även en en äldre son Anders Mosesson, född runt 1635, vilket låter som ett passande namn för en son till Moses Andersson.

Stämmer dessa barn med din bild? Har du fler Moses-barn eller barnbarn?

2024-04-30, 06:48
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6974
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 09:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Inte mycket. Enligt burskapslängden kallade sig Per Larsson Beckman även Sand och dog 1714. Du kanske är intresserad av vem hans mor var:

ANSEDEL  Kierstin Michillsdotter


Kierstin Michillsdotter
* cirka 1650
† 1717 Härnösand
-------------------------------------
F:Mickell Erichsson Solom * cirka 1625 Solum
M: Barbro * cirka 1625
   g:
-------------------------------------
  Fam:
  Lars Mosesson * cirka 1640 borgarson † 1697
  g:
     Pehr * cirka 1678 Östanbäcken
     Moses * cirka 1680 Östanbäcken
-------------------------------------
i mtl -1706


Anders Mosesson var knekt i Själevad 1656-57 (inga bevis men Moses Andersson är mig veterligen den ende Moses i Ångermanland).

2024-04-30, 07:56
Svar #9

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 12:16
    • Visa profil
Tack!

Jag håller med om att Anders Mosesson är en trolig son.

Vid vilken tid var Moses statstjänare, och hur kan man tolka den rollen? Var det hans enda titel, eller står han som handlande eller liknande därefter? Vet man något om vilken verksamhet Lars M. ägnade sig åt?

Beckman verkar ju ha varit ett namn som tagits efter Östanbäcken. Var även Sand ett geografiskt betingat namn?

Och hur var det med Britas relation till Kristoffer Larsson och Elisabet? Vilka argument finns för att hon var Kristoffers syster snarare än Elisabets?

2024-04-30, 10:34
Svar #10

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6974
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 09:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, har aldrig sett någon annan titel på Moses än stadstjänare. Skriftliga beläggen är från 1651 och 1658. Dog väl troligen i början på 70-talet vilket innebär att hustrun Brita var änka under trolldomsprocessen.
Lars var borgare rätt och slätt som vanligen betydde att man fiskade. Kallas också kämnär, men det var inget yrke utan han blev uttagen 1677 att sitta i kämnarsrätt pga ett så kallat skott som roterade bland borgarna. Men han var nog aldrig särskilt förmögen. Per Persson Wijk begärde 1688 värdering på kämnären Lars Mosessons gård. Sedan finns han flera gånger i ekonomiska trångmål i RR. I oktober 1697 beviljades hustrun 3 dlr kmt från fattigmanskassan.
Möjligen kallade Per sig Beckman efter födelseorten, men Sand efter bostadsorten. Det måste ha funnits en sandstrand där marknaderna hölls före och efter stadsrättigheterna.
Att Moses Anderssons svärföräldrar var Lars Målare ohh Christin framgår av RR 1660 3/2 §1. Lars Målare har jag identifierat som den Lars Danielsson som var bonde på Näs 5 i Nordingrå och där efterträddes av Christopher Larsson, sm borgare och målare(!) i Härnösand, bröderna Hornaeus far.


2024-04-30, 10:56
Svar #11

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 12:16
    • Visa profil
Så spännande, då kanske pusslet går ihop!

Ponera att Elisabet Målares var en Larsdotter, och att hennes make målaren Christopher Larsson var Lars Danielssons svärson? Då kan Brita och Elisabet vara systrar samtidigt som Moses Andersson var svärson till Lars målare. Att en målare gifte sig med en målar-dotter var ju rätt vanligt. Christoffer kanske rent av var gesäll hos Lars Danielsson?

Var Lars målares hustru Christin någonsin beryktad för trolldom? Det framgår att Brita och Elisabet var döttrar till en kvinna som hade haft trolldomsrykte. Mitt intryck är att detta låg långt tillbaka i tid när det omnämns 1674.

(Har inte kollat upp din referens från 1660 än, så om du tycker att jag frågar sådant som framgår av den referensen har du rätt!)

2024-04-30, 13:00
Svar #12

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6974
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 09:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
En mer närliggande lösning är att Christopher Larsson är son till Lars Målare. Att någon tog upp sin faders yrke måste väl vara troligare än att han tagit upp svärfaderns yrke. Därför tror jag som jag skrivit tidigare i denna tråd att den äldre Lars Hornaeus kan ha fått namn efter sin farfar och den yngre Per efter sin morfar.

2024-04-30, 16:38
Svar #13

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 12:16
    • Visa profil
Jag vet inte var jag hittar protokoll från RR (Rådhusrätten i Härnösand?) 1660.

Jag håller med om att en Larson som efterträder en Lars i första hand får en att tänka "son", men här håller ju inte den förklaringen.

Vi behöver förklara både att Moses var svärson till Lars Målare & Kristin, samtidigt som Brita och Elisabet var systrar. Vid rättegången 1674 har vi nämligen flera vittnen som uttryckligen säger att änkorna Brita och Elisabet var systrar, samt att deras mamma hade varit beryktad för trolldom. Detta går ihop med att Moses Andersson var svärson till Lars Målare och hustru Kristin ifall Kristoffer Larsson Målare var måg, inte son, till Lars Danielsson Målare.
Kommissorialrätt i Västernorrland ang trolldomsväsendet, SE/RA/310183/1 (1674-1675), bildid: A0060208_00067 och flera följande

Bröderna Kristofferssöner Hornaeus hade i så fall en farfar Lars N.N. samt en morfar Lars Danielsson Målare och den äldste brodern fick namnet Lars.

En alternativ förklaring hade kunnat vara att Moses Andersson först var gift med en N.N. Larsdotter, syster till Kristoffer Målare (ger att Moses var Lars Målares måg). Larsdottern dog och Moses gifte om sig med Brita N.N, äldre syster Elisabet N.N, som var gift med Moses svåger Kristoffer Målare (ger att Brita och Elisabet var systrar).

Dock vet vi även att Brita hade dottern Kristin Mosesdotter. Namnet Kristin passar för en flicka vars mormor hetat Kristin, men är (i likhet med namnet Lars!) för vanligt för att kunna fastslå släktskap. Mer intressant är att dottern Kristin var född ca 1646, så Brita och Moses gifte sig senast på 1640-talet! Kan RR 1660 ha omnämnt Moses som målarens måg, och anspelat på hans äktenskap med en Larsdotter som i så fall hade dött kanske 20 år dessförinnan? Jag vet inte utan att ha läst målet, som jag alltså har problem att hitta till.

Spännande detta!

PS: Den alternativa förklaringen höll inte. I målet står det att Moses Anderssons hustru Brita var dotter till salig hustru Kristin, Lars Målares hustru.

2024-04-30, 17:01
Svar #14

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 980
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 20:35
    • Visa profil
Härnösands Rådsturätt för år 1660 finns att läsas på Arkiv Digital.
Svea Hovrätts Advokatfiskals Renoverade Domböcker:
Gävleborgs län EXIe: 3141

https://app.arkivdigital.se/volume/v421274?image=950

 

2024-04-30, 17:05
Svar #15

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 12:16
    • Visa profil
Tack Lennart!

Per:
Nej, har aldrig sett någon annan titel på Moses än stadstjänare ...

Stadstjänare, alltså, och inte statstjänare, som jag har sett titeln återgiven annars. Det var ju en mycket mer logisk titel!

2024-04-30, 17:50
Svar #16

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 12:16
    • Visa profil
Av målet 1660 framkommer tydligt att Moses Anderssons hustru Brita var dotter till salig Kristin, Lars Målares hustru, så jag drar ett streck över förslaget att Lars kunde ha varit måg genom en hypotetisk första hustru.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna