ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-30  (läst 3334 gånger)

2004-01-24, 21:43
läst 3334 gånger

Utloggad Sven Magnusson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-02-15, 12:51
    • Visa profil
Tack Elisabeth  Det var snabbt svarat.

2004-01-25, 01:17
Svar #1

Utloggad Monica Warnstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2014-03-03, 13:19
    • Visa profil
    • www.warnstam.se
Sven,
Detta fanns på Arkion 1890
------------------------------------
Sunne församling
Kristina Nilsdotter f. 1865 Sunne
Hemförsamling: Sunne
Hemort: Östanbjörke 53
Kontrakt: Fryksdals
Län: Värmland
Födelseår: 1865
Födelseförs: Sunne
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjest: dotter
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 1189
Familj nr: 2
 
Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Sven Nilsson Haglund f. 1854, Hemmansegare
Kristina Olsdotter f. 1856
Elin Maria f. 1882
Olof Vitalis f. 1885
Anna Linnea f. 1887
Nils Gustaf f. 1890
 
Fam nr: 2
Kerstin Svensdotter f. 1829 i Sunne. Änka
Jan Nilsson Haglund f. 1863 i Sunne
Kristina Nilsdotter f. 1865

 
SVARvolym: 000320  Kort nr: 11
Sida: 102  Rad: 18

2004-05-15, 17:59
Svar #2

Ann Isaksson

Jag söker min mans mmf som tillsammans med en kamrat utvandrade från Kainulasjärvi (Korpilombolo fs, Norrbotten. De reste tillsammans från Göteborg 1889-07-19 destinerade till Houghton, Michigan. Det var Henrik Johansson Vinsa f 1867-02-14 och Timoteus Isaksson Uusitalo f 1861-05-09 (tidigare namnet Järvenmaa). Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Vad jag vet hördes han inte av något mer.

2004-05-15, 20:01
Svar #3

beritnightingale

Hej Ann,
Här är en sida som kanske kan hjälpa dig.
 
http://www.wmgs.org/research/online.html
 
Mvh. Berit

2004-05-16, 11:33
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Ann,
 
Så här i sommarsäsongen ligger det mesta av min aktivitet här på Anbytarforum nede, men jag tog ändå en mycket snabb titt på dina personer.
 
Det är lite oklart i din fråga vem av de två som är den intressante för dig, men den jag försökte mest med var Timoteus Uusitalo. De allra flesta med detta efternamn i folkräkningarna 1910-1920 bor just i Houghton county, så om det finns en förbindelse här så är i alla fall geografin riktig. Houghton ligger mitt i gruvdistriktet och har en stor finsk population, de flesta gruvarbetare.
 
Jag tror jag funnit Timoteus, men helt säker är jag inte. I census 1910 (ED 121, s. 13B) är han i så fall räknad som Temo Usetola 50 år, bor i Stanton township och är gruvarbetare. Han är gift med Mary 37, och har redan en skrälldus med barn. Ett av dessa barn har sin dödsruna publicerad 2003 i en lokal tidning, The Daily Mining Gazette, Houghton MI:
 
Irene L. Usitalo
OSKAR - Irene L. Usitalo, 98, of Oskar, died Friday, May 9, 2003, at Portage Health System's Portage Pointe, where she had been a resident since April 7, 2003.
She was born on April 18, 1905, in Oskar, a daughter of the late Timothy and Maria (Harju) Usitalo and was a 1922 graduate of Houghton High School.
Irene worked for a short time in Houghton as an office clerk for Dr. Alfred LaBine and taught school in the Heinola Rural School for one year. She then moved to Detroit and in 1924, began a 40 year career in the Federal Government at the Department of Commerce. In 1964, she was one of the nominees for the Federal Employee of the Year Award in the State of Michigan. Upon retirement, she returned to Oskar.
Irene will be remembered for her devotion to her family, her friendliness and her generosity.
Irene is survived by a sister, Ellen Usitalo of Oskar; several nieces, nephews, grandnieces and grandnephews.
Besides her parents, Irene was also preceded in death by six sisters, Ann Banfield, Jennie Sinko, Ida Rondy, Helmi Usitalo, Laura Usitalo and Rose Usitalo; and seven brothers, Axel, Carl, George, Eldon, Alan, Herbert and Oscar.
A private family service will be held Wednesday, May 14, 2003, at the Jukuri-Antila Funeral Home in Hancock with Pastor Katie Gallagher to officiate. Burial will be in the Oskar Cemetery.
Arrangements are being handled by Antila Funeral Service, Inc.  
 
Jag ber dig vara försiktig med att hoppa i taket, detta är bara ett tänkbart spår, men jag tror alltså att Timoteus och hans hustru har blivit Timothy and Maria Usitalo i det nya landet.
 
Det finns många Usitalo listade i telefonkatalogen för området, kanske kan en kontakt med någon av dessa ge dig kunskap om Timoteus, och därigenom kanske om du har tur också kamraten.
 
I övrigt är säkert kontakt med lokala släktforskare i området en väldigt bra id?.

2004-05-16, 12:33
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Hmm, en koll på den sida som är en naturlig startpunkt för forskning i Houghton finner jag en referens till Timoteus Uusitalo from Tärändöstä? Detta är uppenbart den släkt som jag fann i Oskar ovan. Har din Timoteus rötter på finska sidan? (Eller är det mina dåliga kunskaper om förhållanden i norra Skandinavien som förvirrar mig?)
 
På sidan för Houghton ovan finns oavsett ett par voluntärer uppräknade som kanske kan vara till hjälp.

2004-05-16, 18:37
Svar #6

Ann Isaksson

Tack Jan för ditt kap. Det är säkert rätt Timoteus eftersom han var finsktalande, bodde inte så långt från Tärendö och jag tror fadern kom från Finland. Att man bytte namn beror antagligen på att fadern blev nybyggare och bodde i det nya huset (Uusitalo). Tyvärr är det nog Henrik vi skall leta efter. Att jag skriver nog beror på att vi inte har namnet klart för oss (barnet står som Oä) men min mans mormors mor arbetade som piga hos Vinsas när hon blev med barn så jag har dragit den slutsatsen att han är den skyldige. Jag tänkte att männen höll ihop och om man hittade en kanske man hittade den andre.
 
mvh
Ann

2004-06-10, 20:52
Svar #7

Nina Martins

Hej!
 
Jag har en fråga om några släktingar som emigrerat till Amerika!
 
Karl Alfred Brunström (senare Alfred Carlson) f 15/10-1885 i Lappfjärd. Han reste till Muskegon, Michigan 1905.
 
Frans Viktor Björs f 19/11-1889 i Lappfjärd. Emigrerade 1907 till Amerika, troligen till Muskgeon, Michigan.
 
Finns det någon som har information om dessa personer?
 
Tack på förhand!
 
Mvh, Nina

2004-06-10, 21:09
Svar #8

Karin Björkholm (Karin)

Hej Nina!
 
Frans Björs (stavas Bgors i passagerarlistan)18 år från Lappfjärd, Finland reser ut i juli 1907 med båten Cedric (Built by Harlan & Wolff Limited, Belfast, Northern Ireland, 1902. 21,035 gross tons; 700 (bp) feet long; 75 feet wide. Steam quadruple expansion engines, twin screw.  Service speed 16 knots.  2,875 passengers (365 first class, 160 second class, 2,350 third class).
 
Built for White Star and Dominion Lines, in 1902 and named Cedric. Liverpool-New York service. Used as an auxiliary cruiser and then as a troopship during World War I. Scrapped in 1932.)
 
Frans resmål är Muskgeon Mich. där en syster Mrs. Emilia Swansson bor.
 
Källa: ellisislandrecords.org
 
Med vänlig hälsning, Karin

2004-06-10, 21:38
Svar #9

Nina Martins

Hej Karin!
 
Tusen tack för ditt snabba svar! Emilia Swanson var syster till Karl Alfred Brunström, hette innan hon gifte sig Wendla Emilia Brunström. Frans Viktor var deras halvbror.
 
Ett stort tack!
 
Vänliga hälsningar, Nina

2004-06-15, 22:15
Svar #10

Utloggad Monika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 12:16
    • Visa profil
Hej !
 
Jag söker efter två emigrerade bröder, varav en har given destination Manistique, Michigan.
 
Jag lade en fråga under Censusrubriken härom dagen och fick ett napp på Nordström, men som det visade sig var det troligare en annan. Men det står ju än så länge oklart.
 
Det jag vet än så länge är :
 
Bror nr 1 : Johan Edvard Isaksson Nordström  
född 1880-03-08 i Nordmaling. Han har senare endast Nordström som efternamn.  
 
Nordmalings utflyttningslängd 1903  
nr 62  
Johan Edvard Isaksson Nordström  
Nordsjö s 401  
Till Nordamerika  
 
Ur passagerarlistorna i Göteborgs poliskammare ( vol EIX:73) finns Johan med . Han lämnade Sverige via Göteborg med ångfartyget Volo 1903-05-18 med destination Hull i England.  
 
Passagerarlista Cymric 1903-06-01  
Avreste med skeppet Cymric från Liverpool, England och avsåg att via Ellis Island resa till Manistique, Michigan till sin uncle Anders Lundberg, Box 362.  
Hans resekamrat är Johan Ahlgren från Nordmaling som ska till vännen Gustaf Jonsson 528 på samma adress som ovan.  
 
 
Broder nr 2 : Isak Verner Isaksson,  
född 1885-11-23 i Nordmaling  
 
 
1905-06-03 Nordmaling Utflyttningslängd B1:4  
Nr 47  
Arbetaren Isak Verner Isaksson  
Nordsjö 401  
Till Nordamerika  
 
Även han återfinns i passagerarlistor ut Göteborgs poliskammare (vol EIX:79). Han reste ut från Göteborg med ångfartyget Orlando 1905-07-12 med destination Grimsby i England.  
Om han fortsätter till Michigan som brodern vet jag ej.
 
Enligt bouppteckningar efter föräldrar och ogifta syskon uppges de leva på okänd ord i nordamerika till 1942 .Därefter vet jag inte mer.
 
Hur ska jag gräva vidare i Michigan ?
 
Mvh Monika Lindquist

2004-06-16, 02:20
Svar #11

Utloggad Clyde Peterson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2009-04-06, 02:49
    • Visa profil
Hej Monika,
My wife, Sally B Peterson grew up in Manistique, Michigan and we have a cottage on Indian Lake which is about 4 miles west of Manistique. We were at the cottage today to cut the grass and trim. It was a beautiful mild sunny day.
There are currently no Nordstrom's in Manistique.
I do not read Swedish, so I can not determine what you want. Could you please send me a request in English?
Have a great day.
Clyde

2004-06-18, 14:16
Svar #12

Nina Martins

Hej!
 
Finns det någon som har information om Betty Jane Carlson f. 24/7-1924 (eller 1929) i Muskegon, Michigan? Död 1960. Fadern hette Alfred Carlson, emigrant från Österbotten.  
Jag undrar om Betty Jane hade någon familj?
 
Tack på förhand!
 
Hälsningar, Nina

2004-06-18, 23:55
Svar #13

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Clyde and Monika!
 
Here is a translation of Monika's contribution:
*************************
Hello!
 
I am searching for two brothers who emigrated, one of which had a given destination Manistique, Michigan.
 
I put a query under the heading “Census” the other day and I got a response on a Nordström but it appear to be another person but it is still unclear.
 
This is what I know so far:
 
Brother No. 1:
 
Johan Edvard Isaksson Nordström
Born 8 Mar 1880 in Nordmaling. Later he only used the surname Nordström.
 
Nordmaling Move-out record 1903
No.62
Johan Edvard Isaksson Nordström
Nordsjö page 401
To North America
 
Johan is found in the passenger's list in Gothenburg's Police Chamber (vol EIX:73).
He left Sweden via Gothenburg with the Steam ship “Volo” 18 May 1901 with the destination Hull in England.
 
Passengers list “Cymric” 1 Jun 1903.
Departed with the ship “Cymric” from Liverpool, England and intended to, via Ellis Island, travel to Manistique, Michigan to his “uncle Anders Lundberg” Box 362.
His travelling companion was Johan Ahlgren from Nordmaling, who was going to his friend Gustaf Jonsson 528 at the same address as above.
 
 
Brother No.2:
 
Isak Verner Isaksson
Born 23 Nov 1885 in Nordmaling
 
Move-out record 3 Jun 1905, B1:4
No.47
Labourer Isak Verner isaksson
Nordsjö page 401
To North America  
 
He is also in the passenger's list in Gothenburg's Police Chamber (vol EIX:79).
He departed from Gothenburg with the steam ship “Orlando” 12 Jul 1905 with the destination Grimsby in England.
I do not know if he continued to Michigan like his brother.
 
According to inventories of estate after parents and unmarried siblings it states that they lived at an unknown place in North America until 1942.
Thereafter, I do not know anything more.
 
Mvh,Monika Lindquist
****************************
Mvh,Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-06-19, 08:35
Svar #14

Kerstin Thölix

Hej Nina! En bra sait att höra av sig till vad det gäller emigranter från Finland och deras familjer är http://finlander.eget.net/index.php
Du kan skriva på både svenska och engelska.
 
MVH Kerstin

2004-06-19, 10:21
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Nina,
 
Det verkar som om Betty Jane dör några år för tidigt för att ha kommit med i det databaserade dödsregistret SSDI. Jag finner henne inte med de datum du anger, och som jag antar du är säker på. Var har du förresten födelsedato och dödsåret från? Vet du kanske mer än detta?
 
Problemet här är ju att om du inte är alldeles säker på att hon dog ogift, så vet du inte ens vilket namn du letar efter. Det är hennes namn som gift som är det viktiga, tillsammans med platsen hon dör på. Hittar du dessa upplysningar kan du ha en chans att rulla upp en eventuell familj bakåt.
 
Jag försökte också se om jag kunde finna familjen i folkräkningen 1930. Baserat på dina uppgifter så passar det nog bäst med denna. Men antagandet faller direkt, om inte fadern hette CARL Alfred Carlson.
 
Ur census 1930 för Muskegon MI, adr 723 West Clay Avenue:
 
Carl A. Carlson 44, snickare vid järnvägen, finsk invandrare 1905, hustru Matilda 41, samma bakgrund, invandringsår 1907. Paret gifte sig ca 1912, och talar svenska. Barnen heter Robert A. 18, Ralph E. 16, Margaret M. 15, Edith M. 12,och Betty J. 5.
 
Om du kan bekräfta att detta är rätt personer från andra källor så kan du möjligen följa någon av sönernas familjer fram till nutid, och eventuellt få information från deras ättlingar. Men namnet Carlson är ju inte lätt att följa, och förnamnen Robert och Ralph är ju också mycket vanliga.
 
Om du ska prova den vägen tror jag du behöver mycket lokal hjälp i Muskegon, dataregister på internet kommer du då inte mycket längre med.

2004-06-19, 10:54
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Nina,
 
Uppgifterna från folkräkningen 1920 bekräftar väl att du i alla fall har rätt familj, och nu vet mer än du gjorde (?) om Mary Janes bakgrund och syskon.
 
På adressen 359 West Clay Ave, Muskegon:
 
Alfred Carlson 33, finsk inv. 1905, repairman, railroad, hustru Hilda 30, d:o, barnen Robert 7, Rolf 5, Margaret 4 år 8 mån, Edith 2 år 3 mån.
 
Eftersom census 1920 togs i början av januari kan du nu med större säkerhet anta födelseåren till; Alfred 1886, Matilda (Hilda) 1889, Robert 1912, Rolf (amerikaniserat till Ralph) 1914, Margaret ca april 1915, och Edith ca sep 1917.
 
Nu kan du med viss sannolikhet anta att detta är broder Ralph i SSDI:
 
RALPH E CARLSON  
f. 17 Feb 1914
d. 19 Jul 1989
49442 (Muskegon, Muskegon, MI)
379-01-8764
Michigan
 
Med nästan lika stor säkerhet är detta Robert: (Förutsätter att census 1920 besvarats med ett år fel för Robert, han var då 8 år i januari, inte 7)
 
ROBERT CARLSON  
f. 21 Nov 1911
d. Nov 1984
49442 (Muskegon, Muskegon, MI)
379-01-6471
Michigan
 
Om du är beredd att ta några chanser kan du faktiskt pröva att beställa dessa båda herrars dödsattester, och/eller med lokala hjälpare i Michigan försöka finna dödsrunor i lokaltidningen. Båda dessa möjligheter bör kunna fastslå att det är Betty Janes bröder, och i bästa fall leda dig direkt till deras efterlevande som kan veta något om Betty Jane.
 
Om du tittar på denna sida så ser det ut som om det finns flera frivilliga i Muskegon som kan hjälpa dig med den lokala biten. Särskilt lovande verkar Lyn Klairter vara. Dödsrunor (obits) kan eventuellt ge dig uppgifter om Betty Jane direkt. Lycka till!

2004-06-19, 16:05
Svar #17

Nina Martins

Hej Jan!
 
TUSEN TACK för din hjälp! Jag är så gott som helt säker på att det är rätt familj!  
 
Fadern hette mycket riktigt Carl Alfred Carlson (Brunström i Finland) och han var född 1885. Hans fru hette Matilda. 1954 vet jag att de hade en adress i Muskegon.
 
Jag har sett foto taget ur en kyrkobok, med bl.a. Betty Janes födelse- och dödsår, lite otydligt, så det kan vara fel. Däremot står bara hon som deras barn. Kul att få veta att hon hade syskon! Borde ju kunna finnas några efterlevande!
 
Jag ska höra av mig till någon i Muskegon och be om hjälp.
 
Ett stort tack för din hjälp!
 
Hälsningar, Nina

2004-06-19, 22:12
Svar #18

Utloggad Monika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 12:16
    • Visa profil
Anne-Lee Wilson !
 
Tusen tack för din översättning. Jag har skickat en förkortad och vimsig översättning till Clyde via mail, men det här blev ju avsevärt bättre.
Det är lätt att hänga upp sig på att försöka översätta källhänvisningarna...
 
Mvh Monika

2004-06-22, 19:10
Svar #19

Nina Martins

Hej igen Jan!
 
Jag kan berätta att dina tips har hjälpt mig mycket! Lyn har redan hunnit med att kolla en del, och det har fört mig framåt! Tusen tack för din hjälp än en gång!
 
Många hälsningar, Nina

2004-07-11, 09:06
Svar #20

Utloggad Per-Arne Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2012-10-14, 11:00
    • Visa profil
Hej!
Min farmors morbröder och mostrar åkte till Amerika: Carl Johan Ferdinand Carlsson f. 1850-06-04 i Åtvid (E) emigrerade 1872, Peter Gustaf Carlsson f. 1856-04-18 i Åtvid, emigrerade 1880, Brita Christina Carlsdotter f. 1859-12-15 i Åtvid, emigrerade 1880 och Augusta Mathilda Carlsdotter f. 1868-10-02 i Åtvid, emigrerade 1889.
Jag sökte på 1880 års census och hittade i Ishpeming, Marquette, Michigan tre syskon från Sverige. Charles Carlson f. 1860, Peter Carlson f. 1856 och Christinna Carlson f. 1859 under samma hushåll. Det framgår att de är syskon. Är det min farmors morbröder och ena moster som jag hittade, och går det i så fall att följa dem i senare census?
 
Med vänliga hälsningar / Per-Arne Ek

2004-09-22, 13:19
Svar #21

Marit Nyhus

Min fetter nevnte at hans mor en gang hadde sagt de fikk tilsendt klær og andre nødvendige ting fra slekt i Amerika. Min mors bror sier nå at hun het Oline Karlsen og bodde i Detroit. De nevnte henne som tante. Har sjekket om min mor hadde noen tante som het Oline, men det hadde hun ikke, så det kan jo være en tante av deres mor eller far dette dreier seg om. Mener at tidspunkt for denne pakkesendingen fra Amerika kunne være på 1930 eller 1940-tallet.
Noen som kan hjelpe med opplysninger fra Detroit om hvem dette kan være. Vet ikke om Oline var gift Karlsen. Vet heller ikke om etternavnet kunne skrives som Carlsen, Karlsson. Hadde vært moro å finne noe.

2004-10-28, 00:18
Svar #22

Chuck Maki

http://finlander.eget.net/showthread.php?s=c8a3c226471022d9a566d062e924e2fa&threadid=510&highlight=Jennifer+Granholm
 
Hi,
The url above is of a thread about the Swedish-Finn governor of Michigan, Jennifer Granholm.
 
I noticed an early entry about Lappfjärd so I invite you to visit the finlander website and put your entry there as well.  Interest in that parish is intense.
mvh,
Chuck Mäki

2004-10-28, 20:59
Svar #23

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Albert Nordkvist!
Enligt brev från USA till sin oäkta dotter
i Sverige bodde Albert Nordkvist i Cadillac.
Han var född ca 1865 (i Närke?) och dog på
1830-talet.
Söker uppgift om hans födelse tid och plats.

2004-10-29, 21:22
Svar #24

Utloggad Jon Torp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2016-02-01, 22:20
    • Visa profil
I 1920 finnes Albert Nordquist som farmer i Clam Lake township, Wexford County, Michigan. Han er 55år,
født i Sverige av Svenske forældre. Han er gift med Fannie 47år, også hun født i Sverige av svenske forældre.
I 1920 har de følgende ugifte børn hjemme: Alma 25år, Mabel 27år, Lillie 18år og Theodore 13år. Alle barna født i Michigan.

2004-10-29, 21:31
Svar #25

Utloggad Jon Torp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2016-02-01, 22:20
    • Visa profil
I 1910 finnes Albert Nordquist som farmer i Clam Lake township, Wexford County, Michigan. Han er 45år,født i Sverige av Svenske forældre. Han er gift med Fannie 39år, også hun født i Sverige av svenske forældre. Fannie har født 8 barn. 7 av disse barna er i live i 1910.Fannie og Albert har vært gift i 21 år. I 1910 har de følgende ugifte børn hjemme: Mabel 17år, Alma 15år, Olga 13år, Lillie 8år og Theodore 3år. Alle barna født i Michigan. Albert innvandret i 1888, Fannie i 1893.

2004-10-29, 23:51
Svar #26

Utloggad Jon Torp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2016-02-01, 22:20
    • Visa profil
I 1900 bor Albert Nordqvist i Clam Lake, Wexford County. Han er farmer og er født i desember 1864. Han er 35år, og har vært gift i 12 år. Albert innvandret i 1887. Han er født i Sverige av svenske forældre. Han er gift med Fanny,  
hun er født i Sverige av svenske forældre i september 1870. Fanny innvandret i 1883.
Hun har vært gift i 12 år. Fanny har født 6 børn som alle er i live i 1900. Alle børn  er født i Michigan: Sønnen Fred er født i desember 1888. Sønnen Arthur født i september 1890. Datteren Mabel født november 1892. Datteren Alma født i januar 1895. Datteren Olga er født i april 1897 og datteren Helga født i mai 1899.

2004-10-30, 09:58
Svar #27

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
1920 jobbar Albert på en General Farm och dottern Mable jobbar som Servant hos en familj men bor hemma.
 
I 1930 års census ser familjen ut så här:
Name: Arthur Northqiust  
Age: 38  
Estimated birth year: abt 1892  
Birthplace: Michigan  
Relation to head-of-house: Head  
Race: White  
Home in 1930: Grand Rapids, Kent, Michigan  
Image source: Year: 1930; Census Place: Grand Rapids, Kent, Michigan; Roll: 1002; Page:  ; Enumeration District: 63; Image: 411.0.
Arthur bor ihop med sin fru Edna och Arthurs syskon Theodore, pappan Albert och systern Mable.
Theodore jobbar som Salesman, tror det står att pappan jobbar som Hire man på fabrik, kan inte se vad Arthur jobbar som men det är på samma fabrik som fadern. Edna och Mable jobbar inte.
 
1930 United States Federal Census  
Name: Alma J Narthquest  
Age: 35  
Estimated birth year: abt 1895  
Birthplace: Michigan  
Relation to head-of-house: Roomer  
Race: White  
Home in 1930: Detroit, Wayne, Michigan  
Image source: Year: 1930; Census Place: Detroit, Wayne, Michigan; Roll: 1049; Page:  ; Enumeration District: 431; Image: 580.0.  
I samma familj bor också Lillian som roomer.
Alma jobbar som Factory worker på Body Co. och Lillian jobbar också men som vad och var ser jag inte.
 
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918  
Name: Fred Henry Nordquist  
City: Not Stated  
County: Wexford  
State: Michigan  
Birthplace: Michigan;United States of America  
Birth Date: 9 Dec 1889  
Race: Caucasian  
Roll: 1683040  
DraftBoard: 0
 
Social Security Death Index
Name: Mabel Northquist  
SSN: 372-54-9369  
Last Residence: 48009  Birmingham, Oakland, Michigan, United States of America  
Born: 16 Nov 1892  
Died: Dec 1973  
State (Year) SSN issued: Michigan (1966)
 
Name: Alma Northquist  
SSN: 372-10-3066  
Last Residence: 85253  Paradise Valley, Maricopa, Arizona, United States of America  
Born: 19 Jan 1895  
Last Benefit: 85252  Scottsdale, Maricopa, Arizona, United States of America  
Died: Jul 1979  
State (Year) SSN issued: Michigan (Before 1951)
 
Name: Theodore Northquist  
SSN: 380-28-4794  
Last Residence: 33581  Sarasota, Sarasota, Florida, United States of America  
Born: 1 Mar 1907  
Died: Dec 1974  
State (Year) SSN issued: Michigan (Before 1951)
 
OCH så hittade jag detta, en person som söker dig eller i alla fall informationen du har, här är två av hennes inlägg:
 
http://boards.ancestry.com/mbexec?htx=message&r=rw&p=surnames.nordquist&m=16.25.26
 
http://boards.ancestry.com/mbexec?htx=message&r=rw&p=surnames.nordquist&m=16
 
Klicka på Ellen Benes Gedeon så får du upp alla inlägg hon gjort om Nordquists. Där ser du också hennes email adress som hon använde sista gången 2003 så hoppas att den funkar fortfarande.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-10-30, 21:09
Svar #28

Chuck Maki

for Per-Arne Ek
Hi,
http://ftp.us-census.org/pub/usgenweb/census/mi/marquette/1930/
This is a 1930 census listing for Michigan counties with this url specific to Marquette County.
Many Carlsons and I see names which could be yours.
The first group is an alphabetical index of names .  Once you find your name, at the end of the line is a reference to another text file which you can reach on the main index page.
Good luck,
Chuck i Rock Island, IL

2004-10-30, 21:27
Svar #29

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Stort tack för alla upplysningar!!!
Skall kontakta Ellen som tycks vara  
en mycket aktiv släkting!!!
STORT TACK

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna