ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annika Bengtsdotter , Jät  (läst 438 gånger)

2000-10-16, 21:28
läst 438 gånger

Utloggad Harrieth Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:36
    • Visa profil
Jag söker födelse och föräldrar till
Annika Bengtsdotter.
Annika var gift med soldat Jöns Andersson Ekman.
Vigsel 19/10 1725 Jät sn. Annika nämns som piga
på Lindeberg. Barnen föds i Kalvsviks sn.

2000-10-16, 23:11
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Harrieth!
 
Härstammar ifrån nämnda pars son Anders Jönsson som så småningom hamnade i Kojtet i Vislanda socken. Ifrån vilken av Annikas och Jöns Ekmans barn kommer du?
Den ende Annika Bengtsdotter jag hittat i någon födelsebok i trakten är en flicka som var född i Broaryd i Nöbbeled sn och dotter till en avdankad fältväbel Bengt (Gummesson) Boxabygd och hans hustru. Ifrån Orraryd i Nöbbeled kommer Annikas man soldaten Jöns Ekman, i övrigt har jag inga bevis för min teori ännu.  
Vill även minnas att jag noterat en Bengt med dotter Annika i mtl 1715 eller 1717 som bosatta i Väckelsång socken. Har tyvärr inte mina anteckningar framför mig just nu.  
  Mvh Niclas Rosenbalck

2000-10-17, 21:17
Svar #2

Utloggad Harrieth Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:36
    • Visa profil
Hej Niclas!
Tack för upplysningen! Vet du när Annika dog? (Har
hittat en Annika Börjesdtr död 1758 i Kalvsvik)
Tror du hennes far kan ha hetat Börje istället för Bengt? Jag härstammar också från Anders Jönsson gift med Helena (Lena) Danielsdtr. Jag tror att hennes föräldrar är Daniel Uhrman och
Ingegerd Jonsdtr men har inte hittat hennes födelsedata.
Mvh Harrieth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna