ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ivar Gottfrid William Mattson, Artist/Aktör  (läst 637 gånger)

2005-05-12, 20:38
läst 637 gånger

Lena Bryngelsson

Hej,
min fmf, Ivar Gottfrid William Mattson, var skådespelare (eller aktör, som han också kallade sig). Han var född i Stockholm 1870-02-18.
Är det någon som känner till något om hans liv som artist?
 
Enl uppgifter inom släkten skulle han ha fått en dotter som också var inom teater/film. Hon var med i filmer på 40-talet, tyvärr vet jag inte hennes namn.  
 
mvh
Lena

2005-05-12, 22:03
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Enligt Söderskivan
 
Här heter han Sven Gottfrid Willian Mattsson f 18/2 1870 i Jakobs. Han kommer in den 13/10 1914 från Solna till Badstugatan 27. Han är vid detta tillfälle skådespelare och frånskild. Flyttar redan under 1915 till rote 18 (Teknologroten)
 
Sven har en inneboende hos sig Augusta karolina pettersson f 26/11 1884 i Katarina som har inflyttning och utflyttning som Sven.
 
Det hjälper dig kanske inte

2005-05-12, 22:21
Svar #2

Lena Bryngelsson

Tack Lena!
Idag har jag haft verklig tur när det gäller denne man!  
Vad gäller Augusta, vet jag inte vem hon är - kanske någon blivande maka?
Var skulle man kunna finna uppgifter om vad han medverkat i för teater/film?
 
Lena

2005-05-13, 01:05
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
Hej Lena
 
Du kanske kan hitta honom i någon av de här böckerna. Om de inte finns på ditt bibliotek, kan de beställa hem dem.  
 
Svensk teater och svenska skådespelare från Gustav III till våra dagar  av Georg Nordensvan.  
Den sträcker sig fram till 1918.  
 
Svenska skådespelare i film och TV 1897-2000.  Red. Lars Åhlander, Per Olov Qvist
 
Mvh Margareta

2005-05-13, 12:26
Svar #4

Lena Bryngelsson

Hej Margareta,
Tack för tipset! Ska be bibban ta hem dom. Vore verkligt kul om man fann lite uppgifter eftersom jag inte vet så mycket om denne man.
 
mvh
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna