ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holm, Aina Maria och Björk, Karl Oskar  (läst 1144 gånger)

2000-06-24, 14:59
läst 1144 gånger

mia

Hejsan!
 
Finns det någon som kan hjälpa oss?
Våran mors mamma heter Aina Maria född Holm hon föddes 1911-12-10, senare gifte hon sig med Karl Oskar Björk född 1905-02-20. Vi försöker att hitta uppgifter om dessa två som troligen är våra morföräldrar. De har varit skrivna i Katarinas församling och Storkyrkoförsamlingen i Stockholm!
Mer än detta får vi ej fram, så om någon vet eller kan hjälpa med råd så är vi tacksamma för detta!
 
Tack på förhand!
 
 
Tråden döptes om 13 maj 2010 från det något anonyma Går Ej att hitta !!!!!!
Camilla Eriksson, moderator

2000-06-24, 17:11
Svar #1

John Sidén

Hej !
Först lite uppgifter om Aina Maria Holm f 1911-12-10 i Katarina Sthlm
Föräldrar: Karl Gustaf Martin Holm f 1891-04-20 i Katarina och hans hustru Hildur Martia Sundqvist f 1877-05-14 i Nyköpings västra. Makarna skilda 1917-09-20. Mannen bor 1926 på Kvarngatan 8 i Maria församling. Kvinnan och dottern flyttar 1919-11-03 från Katarina till rote 18 (Teknologroteln).
Farföräldrar: Gustaf Vilhelm Holm f 1857-08-31 i Böda Kalmar län och hans hustru Eva Matilda Johansdotter, tidigare gift Lind, f 1855-11-09 i Linneryd Kronobergs län. Makarna bor 1926 på Sköldgatan 13 i (tror jag) Högalids församling.
Morföräldrar: Fredrik Sundqvist f 1843-07-13 i Sköldinge Södermanlands län och hans hustru Josefina Öberg f 1845-06-08 i Ripsa Södermanlands län. Mannen avliden 1908-02-05 i Katarina, kvinnan avliden 1915-10-09 i Maria.
Så lite uppgifter om Karl Oskar Björk f 1905-02-20 i Adolf Fredrik.
Hans föräldrar: Karl Olof Björk f 1878-12-28 i Malung Kopparbergs län och hans hustru Anna Eriksson f 1871-12-20 i Venjan Kopparbergs län. De bor 1926 i kvarteret Tumstocken 1 i Katarina församling.
Alla dessa uppgifter kommer från Söderskivan.
Med vänlig hälsning
John Sidén i Veta Östergötland

2000-06-24, 18:36
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
I Mora, dit Venjans församling hör, har vi en alldeles utomordentligt välutrustad forskarsal, där du Mia kan spendera någon semestervecka grävandes efter dina dalska rötter. Här finns mikrofilmat material från hela Dalarna (inklusive Malung), och det kostar inte ett nickel!
Välkommen!

2000-06-25, 09:41
Svar #3

Leif Mörkfors

Vad gäller Malungsfödde Karl Olof Björk så finns inte så många Björkfamiljer att välja på. Han är troligen son till Björk Lars Larsson 1846-1929 ohh Marit Halvarsdotter 1841-1880. De bodde i Gärdås by i Malung. Lars härstämmar från Zachrissläkten i samma by, som går att följa från 1600-talet, vilket också jag gör. Marit härstammar från Lindjosläkten i Östra Fors, vilket jag också gör !
Hälsningar
Leif M

2012-11-13, 00:09
Svar #4

Irene Björk Kivakka

Jag har precis ett abonnemang på Svar.ra.se och letar efter min farfars rötter. Ser svaret från Leif Mörkfors och det är den släktgrenen jag också letar i kyrkböckerna efter.  
Min farfarsfar Björk Lars Larsson gifte om sig med Anna Halvarsdotter (Marit Halvarsdotter) dog i barnsäng.  
Anna och Lars hade ett gemensamt barn, Erik Larsson Björk
Marit och Lars hade 4 barn varav en son hette, Carl Olof Larsson Björk.
Vid 1738 Zacris Olsson tog det stopp, kan inte leta längre tillbaks via SVAR. Jag skulle vilja komma i kontakt med dig Leif Mörkfors för att få fler pusselbitar på plats.
Om jag tolkar ditt svar så letar vi efter samma rötter?  
Jag Googlade på ditt namn och det var en överraskning. Gissar att du nog har hittat mycket mer än jag gjort i min amatörhobby.
 
Leif, hoppas du ser det här meddelandet. Jag har byggt upp ett släktträd på Ancestry.se
som jag gärna ger dig behörighet till om jag får din mailadress.

2012-11-13, 00:28
Svar #5

Irene Björk Kivakka

Tusen tack John Sidén för de uppgifter du skrivit ner från Söderskivan. Nu har pusselbitarna trillat på plats.  
 
Som liten bodde jag på Sågargatan på södermalm.  
Min mor och jag hälsade ofta på en gammal dam som vi kallade tant Anna. Jag var i väl runt 5 år och kommer ihåg hur det doftade av gammalt trä i trappuppgången på Tumstocken 1 där tant Anna bodde.
 
Det var nödbostäder som uppfördes efter första världskriget då det var bostadsbrist i Sthlm (precis som nu)Husen brann ner 1964. Det var en idyll jämfört med den bebyggelsen som finns där nu.  
 
Det var alltså Anna Eriksson från Venjan som vi hälsade på, hon gifte sig med Carl Olof Björk som var från Gärdås.Han flyttade sedan till Svea Livgarde.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna