ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker uppgifter om Jöns Larsson Hervill, Haraker född 1629-04-14.  (läst 88 gånger)

2023-07-17, 13:22
läst 88 gånger

Utloggad Hans Angberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:24
    • Visa profil
Jöns Larsson uppges vara soldat, senare bosatt i Rörshyttan, Husby (W) och gift med Anna Eriksdotter född 1641 Husby.
Hervill kan vara en gård/torp.

Tacksam för alla uppgifter.

2024-03-01, 16:03
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

det kan bli svårt eftersom födelseböckerna inte startar förrän 1660 för Haraker församling och då var Jöns säkert redan utflyttad.

Det enda källa som skulle kunna ge svar är domböcker om hans familj är nämnde där, såsom föräldrar med barn vid ett testamente eller förgångsbrev med sytningsavtal.

Jag vet inte källäget helt för Västmanland, fast när jag själv letat ett par gånger så är det trist och olyckligtvis inte alls lika många domböcker bevarade som för många andra härader. Man måste också söka i NAD och inte bara i AiD vad gäller domböckerna.

Förvisso finns kyrkans räkenskaper från och med 1636 fast det finns många Lars i Haraker, om man tänker att man kan sökas hans pappans begravning, så man måste nästan vet exakt var Jöns var född för att kunna spåra pappan Lars.

Fast domböcker är alltså mitt tips.

Hoppas Du kommer vidare!

Mvh,
Desirée G.

2024-03-01, 16:06
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Och HFL börjar inte förrän 1689 och då var Jöns utflyttad till Husby.

Så mitt tips är äldre domböcker från och med Jöns födelseår tills han dyker upp i Husby. Men Lars är alltså ett vanligt förnamn så det är nog inte det lättaste att spåra Jöns pappa.

Lycka till oavsett  :)!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna