ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skatelöv AI:16 p.145  (läst 120 gånger)

2023-04-24, 11:07
läst 120 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1370
  • Senast inloggad: 2024-05-17, 09:43
    • Visa profil

2023-04-25, 17:57
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5056
  • Senast inloggad: 2024-05-17, 00:13
    • Visa profil
Hej Peppe!
 
Denna var knivig, men jag är ganska säker på att det åtminstone står ”Anklagad f. försäljn[in]g af … judna drycker”. Med större osäkerhet funderar jag på om den saknade delen av ordet kan vara ”B…gbjudna”, men därefter tar det helt stopp.
 
Förhoppningsvis lyckas någon knäcka nöten, men i annat fall skulle det kunna finnas uppgifter om detta i kommunalstämmans protokoll, där jag emellanåt sett sockenbor anklagas för olovlig alkoholförsäljning. Där bör man även finna svaret på de svårlästa orden ur husförhörslängden. I fallet med Magnus Svensson rör det sig således om Skatelövs sockenstämmas protokoll (uppenbarligen åren 1873–1876, som ju tycks vara första och enda gången anklagelserna omnämns) som bör förvaras på Alvesta kommunarkiv.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna