ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Luth, Anna  (läst 358 gånger)

2024-03-31, 16:07
läst 358 gånger

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:53
    • Visa profil
Jag skulle vilja återuppta en gammal diskussion om Anna Luth.

Anna Luth var gift med Lars Joensson Ekman (ca 1630-1680) som var kronofogde i Västersysslet. (Se mer i Inger Tilsams fråga i länken nedan)

Inger Tilstam skrev en fråga om denna Anna Luth redan 2000 i denna tråd: https://forum.rotter.se/index.php?topic=72451.msg1018605#msg1018605 och jag har i princip samma fråga som Inger dvs vem var Anna Luth? För det svar hon får av Lennart Elfström i samma tråd finns det delade meningar kring enligt nedan.

I boken "Släkten Ekman Handelshuset Ekman & Co:s föregångare"  av Fil dr. Arne Munthe utgiven 1958 på AB John Antonssons boktryckeri i Göteborg finns nämligen en uppgift på sid 58: "Av en uppgift från 1662 framgår att Lars Joensson då var gift. Hans hustru hette Anna Eriksdotter Luth och var dotter till Erik Henriksson Luth på Brattfors." Sedan finns en källhänvisning till Färnebo härads dombok 28 febr 1662.

Länk till domboken samt en AI-avskrift (kontrolläs mot originalet!) av den finns i denna tråd:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=194066

Här nämns en Olof Luth (med arvingar i Småland) men varken Erik Henriksson eller Anna Eriksdotter nämns med namnet Luth. Är detta Anna Luth eller ett villospår?



2024-04-09, 22:29
Svar #1

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:53
    • Visa profil
Fortsätter med lite nya funderingar...

I Gabriel Anreps bok Svenska Slägtboken Första serien. Tredje bandet på sid 464-465 
https://runeberg.org/svslagtbok/1-3/0472.html
https://runeberg.org/svslagtbok/1-3/0473.html

står i tabell 36 att Lars Jonsson Ekman var "Gift 1662 med Anna Luth; dotter af Erik Henriksson Luth". Oklart dock vilken källan till dessa uppgifter är även om en källförteckning finns på sida 470.
https://runeberg.org/svslagtbok/1-3/0478.html

Intressant är dock också att deras son Peter Ekman är gift med sin "Halfkusin Maria Luth." som var dotter till Borgmästaren i Örebro Johan Luth och Anna Jonsdotter Carlgren.

Anna Jonsdotter Carlgren (AJC) och Lars Jonsson Ekman (LJE) är halvsyskon då de enligt tabell 1 i samma bok på sid 437-438 båda är barn till Jon Larsson men med olika mödrar vilket gör att AJC:s och LJE:s barn är halvkusiner.
https://runeberg.org/svslagtbok/1-3/0445.html
https://runeberg.org/svslagtbok/1-3/0446.html

Hade denna Anna Luth varit dotter till Johan Luth så skulle således Peter Ekman förutom att ha gift sig med sin halvkusin också gift sig med en halvsyster till sin mamma vilket vore inavel nästan värre än Habsburgarna (nu verkar i och för sig Peter Ekmans och Maria Luths äktenskap ha varit barnlöst). Eftersom det inte rör sig om vare sig riddarhussköldar eller kungalinjer som ska upprätthållas så tycker jag att det verkar orimligt att LJE:s hustru Anna Luth skulle vara dotter till Johan Luth och att uppgiften om att Erik Henriksson Luth är hennes far är rimligare.

2024-04-12, 19:36
Svar #2

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 16:07
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Hej Erik,


Jag håller med dig att det är säkerställt att Anna var Erik Henrikssons dotter.


Konstaterar också att jag inte kunnat hitta något samtida belägg för att Anna eller hennes far kallades Luth.


Olof Luth var visserligen deras målsman och inrymdes i den skara på tre som kallades deras närmaste blodförvanter. De övriga två var Olofs styvson Lars Ingemarsson och borgmästaren Henrik Kolthoff.


När Arvid Eriksson efterlyste sitt arv efter fadern var Olof Luth redan död och Kolthoff ville inte tillstå att han hade med målsmansdömet att göra utan menade sig enbart ha varit en mediator, vilket rätten accepterade. Den tredje i skaran Lars Ingemarsson benämndes vid samma tillfälle för "närmsta blodsförvant".


En iakttagelse är att både Olof och Lars kallas blodsförvanter till Eriks barn trots att det saknas blodsband emellan dem själva, Olof var ju styvfar till Lars! Detta får mig fundera på att orsaken till att Luth iklädde sig målsmanskapet och ingick i gruppen nära släkt skulle kunna vara att det var på sin hustrus vägnar. Hustrun Kerstin Arvidsdotter var mor till Lars Ingemarsson och det finns omnämnt att hon ersatte Kolthoff ekonomiskt för hans besvär med arvingarnas ärenden.


En annan iakttagelse: Mer än hundra år efter Erik Henrikssons levnad ritade Fernow upp i sina släkttabeller en ”Henrik Luth?” som far till Erik Henriksson. Frågetecknet får man tolka som att han var osäker och det var nog befogat. Möjligen var det bara en gissning orsakad av att Olof Luth i Nyed nämns som en målsman för salig Erik Henrikssons barn? Jag undrar därför precis som du om det finns något belägg för kopplingen mellan Anna och namnet ”Luth” eller om hennes tillnamn endast är orsakat av en fortplantning av Fernows osäkra antagande?


En tredje iakttagelse är att Luths hustru var en Arvidsdotter, Lars Ingemarssons mor var samma Arvidsdotter och Kolthoff var gift med en Arvidsdotter [Roman]. Detta är signifikant med tanke på att Erik Henrikssons son hette Arvid


 

2024-04-21, 02:06
Svar #3

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 00:52
    • Visa profil
Hej Erik!
Kan tillägga att Lars Jonssons hustru Anna även i samtida domböcker kallas för Eriksdotter vid ett antal tillfällen, t.ex vid vårtinget 1663 (AD-bild 181), vt 1680 (AD-bild 113), ht 1680 (AD-bild 121), vt 1683 (AD-bild 149), vt 1693 (AD-bild 243), men ingenstans Luth. Ht 1680 nämns även hennes bror Arvid Eriksson.
Domböckerna är de från Väse härad.

2024-04-21, 15:25
Svar #4

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:53
    • Visa profil
Tack Peter för hänvisningarna till domböckerna! De ska jag kolla upp.

När det gäller Erik Mangsbos svar och intressanta reflektioner så har jag en del följdfrågor eftersom jag inte har särskilt bra koll på generationerna innan Anna "Luth":
1. Var förekommer termen "blodsförvanter" om Olof Luth, Henrik Kolthoff och Lars Ingemarsson?
2. Var finns uppgifter om att "Luths" hustru var en Arvidsdotter?
3. Var hittar man Fernows släkttabeller?

Sen en del nya funderingar. Fernow skriver i en fotnot på denna sida: https://runeberg.org/nyfernow/0471.html "Arvid Ersson, sonsons son till rådman Eric Luth i Carlstad (sid. 313), hvilken rest mycket utomlands på målareprofession, men slutligen satte bo i Filipstad, der han målade det präktiga understycket på altartaflan, som brann upp 1775 och hvilket man sett så många fafängt efterapa."

I hänvisningen till Eric Luth https://runeberg.org/nyfernow/0331.html står det så här: "Till stadens styrelse sattes 10 rådmän, af hvilka 2:ne efter den tidens vis och bruk årligen valdes till borgmästare. Man har igenfnnnit ren ordning på rådmännen alltifrån 1586, och utgjorde dessa följande det första råd i Carlstad.
Knut Olsson 1) och Jon Olsson 1584. Anders Jonsson, Erik Persson, Hans Sprätt, Jon Torstensson, Börje Persson, Jon i Djupdalen, Anders Skomakare och Erik Luth, af hvilka troligen några blifvit valda till borgmästare före 1604, då man sedan på dem finner ren ordning."


Om jag spekulerar lite... Arvid Eriksson omnämns som konterfejare i domen jag först hänvisade till och det måste väl betraktas som "målareprofession" som Fernow kallar det och det är väl inte osannolikt att det är samma person som avses? Om Fernow har rätt om detta så bör rådmannen i Karlstad, Erik Luth, haft en son Henrik som är far till Erik Henriksson som i sin tur fick barnen Arvid, Anna mfl och då skulle det ju finnas en Luth-koppling som kanske inte användes i de samtida källorna men som "klistrats dit" i efterhand för att visa på lite mera prominenta anor än de vanliga böndernas patronymikon. Det är som sagt en spekulation men det skulle förklara Henrik Luth och en del andra Luth i så fall.

Jag noterar också att Lars Jonsson heller inte nämns som Ekman i domboken från 1662.

2024-04-22, 22:45
Svar #5

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 16:07
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil

Angående blodsförvanterna se:
 Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Värmlands län (S) EVIIAAAL:8 (1658-1660) Bild 97 / Sida 20 (AID: v81399.b97.s20, NAD: SE/VALA/0382503)

Angående Olof Luths senare hustru Kerstin Arvidsdotter se:
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Värmlands län (S) EVIIBAA:1199 (1622-1657) Bild 651 (AID: v84673.b651, NAD: SE/VALA/0382503)

Fernows Phlipstads Slägter har åtminstone tidigare kunnat läsas på microfiche på Värmlandsarkiv

I domböckerna förekommer Lars Jonsson ibland med och ibland utan namnet Ekman, så det är inget parallellfall till Erik Henriksson som såvitt jag vet aldrig förekommer med namnet Luth

Angående din (och Fernows?) spekulation så är det definitivt så att Fernow avser konterfejaren.
När det gäller Henrik Luth är problemet att han "behövs" för att få spekulationen att fungera men ändå saknas belägg för att han existerat. Denna brist skulle i och för sig kunna förklaras av att det från denna tid finns relativt begränsat med källor och uppgifter från Karlstad.
Jag ska inte utesluta att Fernow kan ha rätt i hypotesen om Henrik Luths existens men utöver det jag redan nämnt finns ytterligare en i mitt tycke besvärande omständighet. Om man utgår från principen "follow the money" kan man fråga sig varifrån pengarna kom som Erik Henriksson använde för att köpa hammarsmedjor? Av några domar i Väse häradsrätt framkommer att han som varande bosatt i Karlstad hade köpt ett hemman Bäckelid i Alster. Hälften av detta Bäckelid bytte han mot 1/4 i Forsnäs där han påbörjat ett hammarbygge. På den andra halvan av Bäckelid bodde hans föräldrar vilka skulle få bo kvar i sin livstid varefter innehavarna av den bortbytta halvan skulle ha förtur att få lösa även den. När Erik gjorde tunga investeringar i hammar- och kvarnbygge satt alltså hans föräldrar på ett halvt hemman som han verkar ha ordnat för deras behov.

Jag försökte följa Bäckelidsborna i skattelängder, roteringar mm och det ser ut som en Henrik (tyvärr hela tiden utan patronymikon) bodde på halva hemmanet under ganska många år (ca 1620-1648). Det kan dock inte med säkerhet avgöras om det är en och samma man under hela perioden. Men 1644 ber invånarna på andra halvan häradsrätten om hjälp att jämka husen mellan dem och deras gårdbo "Henrik västgöte". Med ovanstående uppgift att Eriks föräldrar bodde i Bäckelid som grund, kan man ana att denne Henrik västgöte kan vara Erik Henrikssons far och därmed efterlevde sin son.
Henrik västgöte var dock inte omnämnd som målsman för Eriks barn vilket i så fall är märkligt. Möjligen skulle det kunna förklaras av att förmögenheten som användes vid hammarbruket kom från Eriks hustrus släkt. Sådär, nu har jag också spekulerat lite grand :-)
 


2024-04-24, 23:33
Svar #6

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:53
    • Visa profil
Det här blev en mycket mer intressant tråd än jag kunde ana, framför allt när gamla sanningar utmanas. Du Erik verkar ha grävt mycket i detta!

Om jag ska försöka sammanfatta så som jag uppfattat det:
Lars Jonsson Ekmans hustru hette Anna Eriksdotter, det finns inga samtida belägg för att hon kallats Luth.

Anna Eriksdotter är dotter till Erik Henriksson som har intressen i Brattfors.

Utöver Anna har Erik Henriksson även barnen konterfejaren Arvid Eriksson. Samt, om jag tolkar tingsprotokollet från Färnebo häradsrätt 28 febr. 1662 rätt, även en son: Bengt Eriksson samt en ej namngiven dotter som är gift med Borgmästaren i Filipstad, Johan Danielsson.

Den Olof Luth som nämns i samma tingsprotokoll bör vara Olof Eriksson Luth (Olavus Erici Luth) som är kyrkoherde i Nyed och som i Karlstad stifts herdaminne andra delen https://runeberg.org/carlstadsh/2/0056.html anges som son till en rådman i Karlstad. Fadern bör då rimligen vara Erik Luth som Fernow menar är farfar till Erik Henriksson.

Olof Eriksson Luth är i sitt andra gifte gift med Kerstin Arvidsdotter. Kerstin har en son (Lars Ingemarsson, rådman och borgmästare i Karlstad) i sitt tidigare gifte med Ingemar Larsson. https://runeberg.org/elgenst/1/0139.html

Är detta korrekt uppfattat?

Finns det några uppgifter eller indikationer på vem som är Anna Eriksdotters moder?

När det gäller "blodsförvanter" så är frågan också hur strikt det ska tolkas. Min uppfattning från andra sammanhang är att tolkningen av släktskap många gånger varit ganska vid.


2024-04-26, 14:05
Svar #7

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 16:07
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Den syster till Arvid Eriksson mf l som var gift med Johan Danielsson hette Ellika Eriksdotter. Framgår av mantalslängder samt bl a av ett mål i Nyeds häradsrätt 1692

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna