ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tåssjö Födda o döda 1742  (läst 618 gånger)

2007-05-30, 14:53
läst 618 gånger

Utloggad Jeanette Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Om det finns någon som är hågad så skulle jag behöva lite läshjälp. Är själv relativt nybörjare på detta med släktforskning och har väldigt svårt med att tyda gammal skrift.
Det gäller två notiser i Tåssjöss kyrkböcker, en födsel och en begravning.
Jag kan inte sätta in någon bild, men kan hänvisa till vart jag funnit dem, både i GENLINE samt i DIGIARKIV.
Den första notisen finns i Tåssjöss kyrkböcker för åren 1690-1767 och gäller en födsel.
I Genline har den numret GID 1474.15.45500 (sid 137)
I Digiarkiv finns den på bild 140 i Tåssjö C:1 1690-1767.
Det gäller en födsel i februari 1742, högra uppslaget sidan 137, nedre halvan av sidan. Jag kan läsa ut följande: Att det den 22 Febr (el 28) Christnades Bengt Larssons o hustrun Metta Sjunnesdotter från Lärkholms barn. Kunde också läsa att hon döptes till Ingar och var född den 12:e febr.  Vad står det mer?
Den andra notisen finns också i Tåssjöss kyrkböcker för samma period (1690-1767) men för mars månad 1742.
I Genline har den numret GID 1474.15.45600 (sid 138)
I Digiarkiv finns den på bild 141 Tåssjö C:1 1690-1767.
Det gäller en död i mars 1742 (sid 138). Meningen börjar: Samma dag begrofs Bengt Larsson från Lärkholmen. Vad står det mer och vilken dag i mars var det egentligen?
Om någon kunde hjälpa mig med detta skulle jag bli oerhört glad och tacksam.
Hälsningar Jeanette

2007-05-30, 16:18
Svar #1

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Jeanette
 
Den första notisen GID:1474.15.45500 läser jag :
d.28 (obs! ej 22) Christnades Bengt Larssons samt des hustrus Metta Siunnasdott: barn från Lärkholmen N[omine]:Ingar som war född d.18 huius om aftonen wid pas Klåckan 9. Clas Siunnassons hustru från Ramnakulla bar barnet. Testes: Pehr Olson dersammastädes Bone (?) Larson från Äringbygget
 
Den andra notisen GID:1474.15.45600 läser jag :
Samma dag Begrofs Bengt Larss: från Lärkholmen, samt des lilla flike barn, mannens ålder war 41 åhr ock barnet war några dagar, begge blefwo nedersatta wästan wid Kyrkan
 
// Ingvar

2007-06-04, 13:32
Svar #2

Utloggad Jeanette Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ingvar
Jag har varit bortrest några dagar så jag har inte sett ditt svar på min fråga fööän nu. tackar så mycket för läshjälpen, hoppas jag kan lära mig tyda de här skrifterna lika bra någon gång. Du har verkligen varit till stor hjälp om denne Bengt Larsson. När jag går tillbaks i efterhand och tittar på vad det står, tycker jag mig nog kunna läsa ut vad det står, men det är ju alltid lättare när man redan har facit i hand. Den här Bengt som finns med i de två notiserna, jag undrar vem han egentligen är? Jag har genom en vän som tråkigt nog inte kan bekräfta var uppgiften kommer i från fått veta att den här Bengt skulle vara son till Lars Andersson i Lärkholmen (Tåssjö). Nu när jag fick tydningen av begravningsnotisen av dig där det angavs att han skulle varit 41 år när han avled, så gick jag in och tittade på födda Bengt i Tåssjö (1700-1701) men kunde inte finna någon Bengt med fader Lars där. Det kan ju vara så att det beror på svårigheter mör mej att tyda texterna, men det kan ju också vara så att den här Bengt inte alls är född i Lärkholmen, Tåssjö, utan på något helt annat ställe. Väldigt mystiskts också att både Bengt och den lilla dottern dog samtidigt, kan det ha varit något fuffens med i spelet? Vad menas egentligen med att de nedsattes wäst om kyrkan? Kan det ha varit utanför muren? Men det går väl antagligen inte att få reda på. Tack igen Ingvar, du har verkligen varit mej till stor hjälp.
Hälsningar Jeanette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna