ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Träne HFL 1890-96 AI:16 Gidnr 1472.56.18100  (läst 584 gånger)

2007-01-03, 19:11
läst 584 gånger

Utloggad Yvonn Ekdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2015-05-07, 19:55
    • Visa profil
Hej
 Nu är jag tillbaka med mer läshjälpsbehov.
 
Denna gången har jag två frågor: I kolumnen inflyttat från finns ofta en krumelur och ett nummer, jag trodde att det motsvarade sidnummer i den boken som  var öppen men där hittade jag inget. Vad står det?  
I kolumnen Utflyttat till finns en annan krumelur. Vad betyder den?
 
 Kan någon läsa ut vad set står på rad 16 och 17 i kolumnen Fräjd och enskilda anteckningar.
 
Hoppsan det blev tre frågor.
Tack på förhand  
MVH Yvonn Ekdahl

2007-01-03, 20:25
Svar #1

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej,
Krumelurerna i Inflyttat och utflyttat syftar troligen på gamla och ny längderna, dvs föregående och efterföljande husförhör.
 
Vad gäller rad 16 så är ser det som  
... 18xx dömd för stöld och mord att mista lifvet och vara medborgerligt förtroende för alltid förlustig. Benådad till lifstids fängelse. Hustrun i Amerika.
Egentligen är det nog fel på ordningen. Han blir först dömd till döden, sen benådad till livstid och samtidigt förlorar medborgerliga rättigheter.
 
Raden under ser i mina ögon ut att vara ett utfärdat betyg för att kunna undergå konfirmationsundervisning i Skepparslöf. Där han också begår herrans heliga nattvard.
 
Mvh
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2007-01-04, 07:26
Svar #2

Utloggad Yvonn Ekdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2015-05-07, 19:55
    • Visa profil
Tack Nils Ottervik
 För  dina ögons hjälp, det blir självklart när någon annanläser det som såg ut som maskar på en rad.
Var  det viktigt att få bli konfirmerad innan som i detta fallet man åkte till USA, eller det var en annan församling? varför hämta ut betyg?
MVH Yvonn

2007-01-04, 08:35
Svar #3

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej,
Har svårt att tro att konfirmationen på något sätt krävdes för amerikaresan, i alla fall om jag skall dömma efter egna anförvanter.
 
För att konfirmeras måste ju ett antal krav vara uppfyllda såsom dop, kyrkotillhörighet etc. För att konfirmeras i annan församling är det nog rimligt att betyg krävdes.
 
Men som framgår av anmärkningen och än mera av texterna i föregående Hfl så var ju situationen väldigt tragisk och speciell.
 
mvh
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2007-01-04, 10:56
Svar #4

YvonnEkdahl

Tack igen
Nils Ottervik.
Det är bra att ha någon att bolla tankar med.
Det var en familj med mycket elände.  
MVH Yvonn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna