ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trolle-Ljungby MTL 1786  (läst 886 gånger)

2013-11-02, 10:09
läst 886 gånger

Utloggad Kurt-Inge Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Hej!
Rubriken för detta ämne stämmer endast delvis. Men Anbytarforum inte tillåter att jag startar ett nytt ämne, så jag ställer min fråga här.
 
Jag behöver hjälp med att tyda vad som står efter namnet Måns Abrahamsson på denna rad i Westra Ljungby 9 i Mantalslängden för Trolle Ljungby 1786. Mantalslängden har ingen sidnumrering, men det är andra sidan i under Trolle Ljungby.

 
Hälsningar,
Kurt-Inge

2013-11-02, 11:04
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Kurt-Inge!
 
Det står ...Enkl., drg: Åstrad, 4 B. Måns Abrahamsson var alltså änkling detta år, hade fyra av sina barn hemma (som var under femton år gamla), samt en (tjänste)dräng vid namn Åstrad.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-11-02, 16:30
Svar #2

Utloggad Kurt-Inge Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Tack Markus!  
Det jag är ute efter är att hitta Abraham Månssons föräldrar. Abraham Månsson var född 1774-04-03 i Ljungby, Han dog 1824-03-24 i Ivö. Denna information är från kyrkböckerna i Ivö. Jag förmodar att det Ljungby som avses är Trolle Ljungby eftersom det ligger nära. Jag tidigare ställt frågor om Abraham Månsson i detta forum under Trolle Ljungby socken, 27 juni 1999 - 00:10. Jag fick då en del information från Inge Ljungqvist. Tyvärr var jag sedan tvungen att släppa detta, men har nu börjat titta på det igen.  
 
Eftersom Trolle Ljungby har mycket begränsat med kyrkböcker för denna period började jag titta i det som fanns. Kanske jag funnit honom i Trolle-Ljungby DII:1 (1788-1798), kanske det är sonen till Måns Abrahamsson här? Det hela började med att jag fann en möjlig kandidat här: Mantalslängd 1797 Trolle Ljungby, Westra Ljungby 9, sidan 478 (SVAR sid. 485). Även här har jag fått hjälp med tydning i detta forum av Eva Dalin.
 
Har du möjligen någon mer information som kan hjälpa mig på vägen? Antingen bekräfta att jag är rätt ute, eller förkasta min teori?  
Hälsningar,  
Kurt-Inge
 
(Meddelandet ändrat av Kinge 2013-11-02 16:34)

2013-11-02, 19:42
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Kurt-Inge!
 
Jag lyckades göra en del intressanta fynd, men eftersom det numera inte handlade om läshjälp (det är inte alltid lätt att hålla isär socknar och läshjälp...) så postade jag mitt inlägg under , som ett svar på din ursprungliga fråga från 1999.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna