ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trelleborg, svårläst  (läst 945 gånger)

2010-03-17, 16:29
läst 945 gånger

Utloggad Anita Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2016-08-20, 15:07
    • Visa profil
Hej
Behöver lite hjälp med att tyda det som står i
flyttat till och det som står i anmärkningar.
Mvh
Anita

2010-03-17, 17:35
Svar #1

Gunilla T Smith

Anita,
var kommer texten ifrån? Jag kan inte förstora den tillräckligt för att kunna se ordentligt i anmärkningar. Berätta vilken källa det är, tack. Han har i alla fall flyttat till obefintlig ort-sidan.
Mvh
Gunilla

2010-03-17, 18:23
Svar #2

Utloggad Anita Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2016-08-20, 15:07
    • Visa profil
Hej Gunilla
 
Jag hittade detta på AD AI:14 1855-1861
Bild 75 sid. 70. Hans namn är Anders Trulsson
Tack på förhand
 
Mvh
Anita

2010-03-17, 22:55
Svar #3

Gunilla T Smith

Ett försök:  
obs. Erhållit 3/5 59 frejdbevis
för att söka arbete vid stam-
baneanläggningen öster om
Lund ? - i maj (eller i fråga?) 1859.
Ordet efter Lund klarar jag inte.
Det som jag trodde var ett p (alltså pagina=sida) efter obefintlig ort, är nog i stället ett genetiv-s, som i Lunds några rader längre ner.
Mvh
Gunilla

2010-03-18, 12:50
Svar #4

Utloggad Anita Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2016-08-20, 15:07
    • Visa profil
Hej Gunilla
 
Tack för hjälpen, den var värdefull för mig, men
nu har jag en fråga till, hur får jag reda på hans
fortsättning har letat men kan ej finna honom, det är
precis som han har gått upp i rök. Har du något tips
om var jag kan söka.
MVH
Anita

2010-03-18, 22:14
Svar #5

Gunilla T Smith

Anita, obefintliga kan vara svåra att hitta men hur mycket mer känner du till om honom? Vet du vad som händer honom senare i livet? I så fall kan du söka honom därifrån och gå baklänges. Vet du om han hade något särskilt yrke? Om han sökte och fick jobbet där vid järnvägsbygget utanför Lund, finns det kanske möjlighet att finna honom där. Jag vet inte hur man registrerade sådana personer, i orten kring där jobbet var, eller kanske arbetsgivaren hade något system? Fråga här under lämplig rubrik, det finns säkert många järnvägsexperter.
Jag har tittat efter honom i folkräkningarna 1880 och 1890, utan resultat, inte heller i Sv. befolkning 1900 hittade jag honom. Jag kollade på DDSS men de har inte lagt in Trelleborg ännu och han fanns inte som död i någon av de registrerade församlingarna. Han kanske finns som utvandrad?
Som sagt, vad känner du mer till om honom?
Mvh
Gunilla

2010-03-18, 22:50
Svar #6

Gunilla T Smith

Det verkar som att han varit obefintlig och vistats i Danmark från augusti 1855 till april 1859, och därför inte avförts tidigare, enl. Trelleborg B:5 (1842-1861) sid 101.
Mvh
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna