ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trelleborg Födda 1838  (läst 696 gånger)

2006-02-07, 20:30
läst 696 gånger

Utloggad Annika Malmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2009-03-02, 18:57
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om jag kan få hjälp med födsel notisen som rör Jöns Jönson Vildt 1838-05-07. GID 1390.77.13300. Jag kan uttyda något om Grönby Jöns( sanolikt Jöns Wildt f 1783) men vem är mor? Den som jag har som mor Elna Bengtsdotter Redin verkar flytta till Grönby först 1850. Födsel notisen verkar kompleterad senare med annan handstil. Tacksam för hjälp

2006-02-08, 08:06
Svar #1

Siv Johansson

Annika.
Jag kan försöka mig på en tolkning av notisen.
Elna Persdotter från Anderslöfs idag för mig, att xxx xxxxx eller har varit gift med Wildt men ännu nu med förnamn Fritz i gifte xxx xxx xxx af då tjänsteförrättande xxxårs osv.
Trelleborg 10 juli 1848 (underskrift).
Ledsen men jag klarar inte hela texten. Men det finns säkert någon annan som är duktigare än undertecknad.
Mvh Siv

2006-02-08, 11:14
Svar #2

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej,
när jag ser till sammanhanget får jag det till:
 
I födelsenotisen för Jen/Jöns så anges fadern till den från Grönby kommande Jöns Wildt och modern (dess hustru) till Elna Persdotter.
 
Tilläggstexten tolkar jag så att hon (Elna Persdotter) blivit felaktigt angiven som Jöns (lagvigda-)hustru och alltså varken (vid tidpunkten) är eller har varit gift med sagde Jöns från Grönby.
 
Men ämnar nu med densamme träda i gifte ... hon af då tjänsteförättande  ......... blifvit på Wildts begäran kyrktagen.
 
Trelleborg den 10 Juli 1848 .....
 
Alltså, om hon varit/blev kyrktagen som hans hustru, så borde barnet räknas som deras äkta även om de inte var gifta vid tillfället.
 
Eller?
 
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2006-02-08, 17:28
Svar #3

Utloggad Annika Malmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2009-03-02, 18:57
    • Visa profil
Hej
Det betyder att Elna Bengtsdotter Redin från Malmö inte är mor utan en Elna Persdotter från Anderslöf och att hon och Jöns Wild planerar att gifta sig 1848. Men enl Husförhör Grönby gifter Jöns sig med Elna B 1850 och får 1851 sonen Olof Wildt. Hur hittar jag mer om Elna Persdotter när jag inte vet hennes födelsedatum?
I husförhör hittar man en son till Anders Wildt född i Ingelstad 1848-02-15 men kan inte få fram Ingelstad på Genline. Hur gör man här?

2006-02-08, 20:57
Svar #4

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Annika,
Numera är ju Ingelstad enbart ett härad. Det är väl Västra (eller möjligtvis Östra) Ingelstad som gäller. Har för mig jag snurrat runt mellan socknarna eftersom de dessutom ligger i Malmöhus respektive Kristianstad län.
 
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna