ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Linus Johansson (1868)& Anna Maria Charlotta Velin (1878)  (läst 463 gånger)

1999-07-06, 11:33
läst 463 gånger

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Tack vare hjälpsam personal på Särö pastorsexpedition har jag kommit en bra bit på väg men undrar nu om någon kan bidraga med mer information.  
Min farfars far Lars Linus Johansson f.1868-01-12 i Länghem (P) kom med sin fru Anna Maria Charlotta Velin f. 1878-08-29 i Malmö och sina fem barn till Släp,Särö 1910-01-28. Samma år i oktober flyttade dom till Skara men kom tillbaka till Algusered i Släp 1913-03-17. (Anna kan möjligen ha haft någon anknytning till Stockholm).
 
Lars Linus ska ha varit byggmästare på Wiskerhult storegård i Kinnarumma, Borås och senare haft något uppdrag med att muddra Göteborgs hamn men han gick i konkurs och tog sitt liv. I dödboken står att han dog 1915-08-25 av självmord, skottskada.  
 
Hur kunde det gå så snett att han var tvungen att ta sitt liv och lämna fru och 5 barn? Känner någon till denna muddring av Göteborgs hamn, som ska ha varit ett stort projekt?
 
Min farfar, som var sju år vid tillfället, flyttade 1917 tillsammans med sin mor och tre av syskonen till Stockholm. Sedan hamnade han i fosterhem (Prins Carls uppfostringsinrättning för vanvårdade och föräldralösa barn) på Gålö,Österhaninge(AB)
 
Vad hände med den äldsta brodern Axel Ivar Linus Johansson ? Han var f. 1896-03-21 i Trollhättan och arbetade som bergsprängare, och sjöman. Han flyttade tydligen inte med resten av familjen till Stockholm.Enl.församlingsböckerna på Särö står han 1919-12-10 som obefintlig...
De övriga syskonen var:  
 Asta Adele Margareta, f 1899-10-04 i Östad,Lerum.
 Alvar Johan Lars, f. 1903-02-14 i Borås,  
 Agna Linnéa 1905-02-03 i Uddevalla
 Vet någon vad som hände dem ?
Jag är mycket tacksam för alla uppgifter som kan stärka min bild av familjens livsöde.
 
Mvh
Jill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna