ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sövestad CI:4 (1792-1827) sid 55, högra uppslaget, årsnummer 12  (läst 551 gånger)

2013-12-28, 14:14
läst 551 gånger

Gunnar Kager

Födelsenotis:
Soldaten vid Stralssons (Stralsunds?) Regemente Håkan Erharts lille Son Gustaf född den 24 april och döptes den 25 dito. Nils Larssons hustru----Carl Larssons hustru? Pär Nilssons hustru uti Snogarp.


2013-12-28, 16:52
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
Jag tyder notisen såhär:
Soldaten wid Stralssons Regemente Håkan
Enharts Lilla Son Gustaf. född den 24
April och döptes den 25 dito. Nils Lassons
hustru bar honom fadra Carl Larssons
hustru Pär Nilssons hustru uti Sngarp.
Regementet måste rimligtvis, som du säger, vara Stralsunds regemente (garnisonsregementet i Stralsund). I Snogarp har man glömt ett o, och jag läser faderns namn som Enhard. Antagligen skall det väl vara Erhard, och fadern är då kanske identisk med soldaten Håkan Erhard som tillsammans med hustrun Elna Cecilia Fajer får dottern Christina i Borgeby 1793 15/8.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-12-28, 17:01
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag upptäckte nu att mina / våra gissningar verkar vara rätt, och att denna familj har diskuterats här på Anbytarforum ett flertal gånger tidigare, bl. a. under:
 
 
 
Särskilda forskningsområden » Forskning om resande och tidigt invandrade romer » Allmänt » Soldatnamn
 
.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-12-28, 19:45
Svar #3

Gunnar Kager

Hej Markus!
Ett hjärtligt tack för ditt uttömmande och sakkunniga svar! Gott Nytt År!
Vänlig hälsning från Gunnar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna