ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sövde CI:1 (1693-1737) dödbok 1708 Jacob Jochumsson Heim  (läst 541 gånger)

2006-02-18, 22:41
läst 541 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
Sprang över nedanstående dödsnotis av en händelse, den gjorde mig mycket nyfiken eftersom jag i mina anor har en Annika Jacobsdotter Heim gift med Nils Eneroth i Glemminge. Hennes far heter Jacob Jacobsson Heim och bosatt i Römölla, Tosterup.
 
Kanske är detta hennes farfar. Efternamnet Heim är ju inte så vanligt.
 
Jag kan läsa det mesta men vad heter den han var trädgårdsmästare hos i Brandenburg Johan ? och ska texten tolkas som att det var fadern Jochum Fredrick Heim som var trädgårdsmästare där.
 
Ska även fråga vad greven i Sövdeborg Christian heter (längst ner i texten) och under ungefär vilken tid var han greve där?
 

 
MVH  Kicki

2006-02-19, 13:32
Svar #1

Utloggad Leif Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 16:01
    • Visa profil
Hej Kicki!
 
Jag tolkar texten så här:
 
Dom 3 p. Epiphan: Begrofs Trädgårds Mästaren Jacob Jochumsson Heim , född i Danzig , fadern var Jochum Fredrick Heim modern Elisabeth Albrechtzdotter Brandt hade lärdt sin konst hos Churf?rstens Trädgårds mästare ..... Johan Berlje af Brandenburg ; Varet gift med .. Anna Hammar 24 åhr aflat med henne 4 barn 2 Söner och 2 döttrar hvaraf 2 döttrar är dödt ; dödde på Söfdeborg dhå han var i Tiänst hos högvälborne grefven Christian L: Aschenbergh , var 54 åhr 7 månader och 5 dagar , lagdes sunnan kyrkan.
 
Mvh Leif.

2006-02-19, 14:19
Svar #2

Kicki Wahlström

Hej Leif!
 
Tusen tack för hjälpen. Detta gör mig ännu mer nyfiken om mina misstankar är rätt. Min Jacob Jacobsson Heim är trädgårdsmästare till yrket han med.  
Det kan vara en eller två generationer emellan och hur får man ihop det tro? Om det är samma släkt vill säga.
 
Måste också fråga om någon vet något om den nämnda Churfursten vem kan det vara och vart.
 
Vilken typ av släkter fick sin utbildning på sådana ställen?
 
MVH  Kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna