ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strövelstorp födelsebok 1670, GiD 1368.3.20200  (läst 570 gånger)

2005-02-07, 22:11
läst 570 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Jag söker födelsenotisen för min ana Per Pålsson som bör vara född 1670. Nu har jag hittat en som kanske stämmer men jag behöver hjälp med att tolka den.
 


 
 
Så här långt har jag kommit:  
D. sexag: Pofwäll Pedersön och ? ?doter i ? blef kaldat Peder. ? Jöns ? i Kierra bar det. Jöns ? i ?
(resten får jag inte ut)
 
Skulle vara jättetacksam för hjälp med detta!
 
mvh Neta Hedberg

2005-02-07, 23:37
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
D Sexag: Poffvell Pedersön och Ana Stens
datter i Tholerup bleff kaldet Peder
Bendte Jens myels(?) i Kierre bar det
Jens Thuesön i Ausaas aagard

Bendt Suendsön Niels Bendsön och
Johane Niels Johans i Tholerop vare faddre.
 
* ser ut som bar det igen, och som blivit överstruket
 
I marginalen är skrivet mortius? vilket borde betyda att detta barn kanske dog som ung? Jag vet att någon på 1700-talet har gjort noteringar i kanten i den här äldsta kyrkoboken för Strövelstorp, och skrivit var de tog vägen som vuxna. Han kan förstås ha tagit fel.
 
Nils Johansson och Johanna Svensdotter i Tolarp är mina anor.

2005-02-08, 07:29
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Tack igen Anders!
Jag söker den Per Pålsson som dör 1725, 55 år gammal, GID 1368.4.31800 och än så länge är detta den närmaste jag hittat men jag ska titta en gång till bland födelsenotiserna 1669 och 1670. De är inte helt lätta att tolka dock  
 
Ja du Anders, om vi nu inte är släkt så var åtminstone flera av våra anor bakanta med varann. - Fascinerande!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna