ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanne Beata Nilsson (1845-ca. 1924)  (läst 549 gånger)

2000-05-29, 15:20
läst 549 gånger

Pernille Benfeldt Tuxen

Jeg søger oplysning om min svenske tipoldemor (min mormors mormor), JOHANNE BEATA NILSSON, som blev født i Sondrum, Halland, Sverige d. 13. februar 1845. Johanne blev gift med min danske tipoldefar, RASMUS PETERSEN, d. 28. januar 1872 i Systofte, Maribo, Danmark. Johanne boede til sin død omkring 1924 i Maribo, Danmark. Er der nogen, som kender til hendes slægt i Sverige (forældre, søskende mv.) ? Jeg er interesseret i al information !

2000-05-29, 23:20
Svar #1

Marie Hillén

Hej Pernille!
Johanne Beata Nilssons (Nilsdotters) föräldrar var Nils Bengtsson och Johanna Bengtsdotter. Troliga syskon är:
Jacobina Nilsdotter f 16 juli 1848
Johan Edvard Nilsson f 4 januari 1852
Augusta Sofia Nilsdotter f 8 april 1854
Carl Magnus Nilsson f 28 november 1856
Maria Charlotta Nilsdotter f 6 juni 1859
Anna Carolina Nilsdotter f 15 februari 1862
Uppgifterna kommer från mormonernas databas och behöver kontrolleras. Syskonen är troligen födda i Flädje? (står Fladje) i Eldsberga församling.
Vänliga hälsningar/Marie

2000-05-30, 06:56
Svar #2

Pernille Benfeldt Tuxen

Kære Marie
 
Tusind tak for svaret !
 
Jeg har selv været inde at se på mormonernes hjemmeside, men kan intet finde om Johanne Beatas forældre og søskende, men det kan være, at jeg skal forsøge under Nilsdotter i stedet for Nilsson.
 
Tusind tak, Marie !
 
Kærligst,
 
Pernille

2000-05-30, 17:32
Svar #3

Marie Hillén

Hej igen Pernille!
Det spelar ingen roll om du skriver Nilsson eller Nilsdotter. I mormonernas databas kallas alla Nilsson. Det är jag som ändrat namnen då kvinnorna hette Nilsdotter på den här tiden.
 
Glömde säga att Eldsberga ligger i Halland.
 
Jag har också funnit två noteringar om vigsel, men jag kan nog säga ganska säkert att det handlar om gissningar från den som skrivit in uppgifterna. Börjar känna igen när man har gissat. Däremot hittade jag en vigsel som kan vara intressant att kolla närmare. Det handlar om Niels Bentsen och Johanne Bentsdotter som gifte sig i Hof- og Slottskirken i Köpenhamn den 2 juli 1846. När Johanne Beata föds kalls fadern Niels. Det är väl en dansk stavning? Kanske kom någon av dem från Danmark?
Vänliga hälsningar/Marie

2000-05-30, 19:27
Svar #4

Pernille Benfeldt Tuxen

Kære Marie  
 
Tusind tak for oplysningerne !
 
Jeg vil se nærmere på Bentsen, som jo helt sikkert lyder dansk. Men hvor har du set, at da Johanne Beata blev født, kaldtes faderen Niels (som er den danske verison af Nils) ? Jeg har kun set hendes faderens navn (mormonernes side efter dine anvisninger - tak)som Nils.
 
Jeg håber at høre fra dig igen.
 
Kærligst,
 
Pernille

2000-05-30, 22:03
Svar #5

marie

Pernille!
Jag skickar per post den uppgift du frågar efter.
Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna