ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Köpinge CI:1 (1680-1710) sid 122  (läst 1294 gånger)

2004-11-08, 08:18
läst 1294 gånger

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Här kommer en trolovning och vigsel mellan NIls Jöransson i (Stora) Herrestad och Marna Matzdotter ifrån Stora Köpinge. Dessa personer diskuterades under Skåne - Bjäresjö socken när vi försökte att finna föräldrarna till nämndemännen Jöns Nilsson (Stora Tvären, Bjäresjö) och Salomon Nilsson (Borrie) samt deras bröder Lars Nilsson (Stora Herrestad) och Mårten Nilsson (Stora Köpinge).
 

 
Frågan är vad trolovningsmännen hette!
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2004-11-08, 09:29
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tror att trolovningsmännen är Jöns Jiarsson (se annan diskussion under Personnamn!) i St. Herrestad, Per Nilsson ibid, Per Andersson i Lilla Köpinge och så en Anders med svårläst patronymikon som ser ut att börja på S, och bosatt i Stora Köpinge.
 
DigiArkiv regerar!

2004-11-08, 12:18
Svar #2

Bengt Olsson

Hej!
Att döma av bomärket skall den svårläste löftesmannen vara Anders Persson i St Köpinge
 
hälsar Bengt Olsson i Borrby

2004-11-08, 15:20
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Tack för den självklara ide?n att jämföra bomärken! Den var så sjävklar att jag inte ens hade någon tanke på det!!!  
Men jag håller inte med dig! Följande bild är från samma kyrkbok (Stora Köpinge C1) år 1707 och visa Anders Svänssons bomärke:
 
Sen finns det en i Stora Köpinge C:2 år 1713 där den ser lite annorlunda ut, vilket gör att jag blir tveksam om det är samma person:
 
Har du någon bild på ditt förslag Anders Persson i Stora Köpinge? Det skulle nämligen varit roligt att göra en jämförelse!
 
Av ovanstående (Högst upp!) trolovningesmän så är Pär PAS Andersson Lilla Köpinge troligen Marna Matzsdotters morbror som var nämndeman och år 1706 även häradsdomare. Kanske är det därför som det är han som skriver under och inte hennes egen fader Mats Matsson i Stora Köpinge nr 2.

2004-11-08, 16:59
Svar #4

Bengt Olsson

Hej!
Visst står det Anders Svensson och det är sannolikt den samme båda gångerna, där har bara lagts till ett sträck.  
 
1685 när Måns Jönsson och Ingar Persdotter gifter sig finns Anders Persson + bomärke på plats. Han finns på flera ställen i vigselboken och helt klart har dessa två lika bomärken
 
hälsar Bengt

2004-11-08, 17:16
Svar #5

Bengt Olsson

Hej igen!
En förklaring är nog på sin plats  
 
Edela Andersdotter, syster till häradsdomaren Per Andersson La Köpinge vigs 1680 med Anders Persson i St Köpinge, denne Anders avlider 1689. 1690 gifter änkan om sig med Anders Svensson, detta är anledningen till att båda har samma bomärke.
 
hälsar Bengt

2005-05-15, 21:27
Svar #6

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Här kommer notisen på Eric Pehrssons dotter Karnas dop hämtat ifrån Födelseboken C:2 Stora Köpinge:

1731
D.24 Jan: lät Erik Pehrsson i Lil Kiöpinge döpa sin dot: Karna.
 
MVH
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2005-05-16, 00:12
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ja, den var inte lätt! Första bokstaven verkar ju onekligen vara ett 'K', men om vi tänker oss att det är fem bokstäver i namnet så ser tredje bokstaven absolut inte ut som ett 'r', enligt min åsikt.  
Vad tycker du om följande teori: Det står varken 'Hanna' eller 'Karna', utan 'Karina'?! Jag vill påstå att det finns en antydan till pricken över i:et.  
Hur ser övriga aktuella namn ut omkring den här tiden i St Köpinge -- står det 'Karna' eller 'Karina'?
 
Hälsningar, Mikael!

2005-05-16, 06:33
Svar #8

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Mikeal
 
Jo det står nog Karina. Prästerna i denna del av Skåne brukade växla mellan att skriva Karna och Karina. Oftast blev ett barn döpt till Karina men skriven som Karna i vuxen ålder. Se samma Karna Ericsdotter när hon dör 1795-03-22 i Sventorp, Stora Köpinge!

1795
Dito (Mars) den 22. dödde i Svenstorp Jöran Nilssons hustru Karna Ericsdotter af håll och styng, 64 år och 2 månader gl: begrofs d:3. April.
 
Tack för att du påpekade att det faktiskt står Karina i dopnotisen för det hade jag missat!
Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna